اخبار

کاربرد GIS در کشاورزی نوین ، راهکاری برای توسعه و مدیریت صحیح منابع مجله خبری کشاورزی

قارچ محصولی است که به سرمایه اولیه زیادی برای نگهداری نیاز ندارد و با هزینهای کمتر از 20 میلیون تومان و دو سالن گلخانه میتوانید کسب و کار خود را راه بیندازید و کشت گلخانهای قارچ را شروع کنید. شما برای اسکلت بندی سقف و دیوار گلخانه، تقریبا به 400 متر میلگرد نیاز خواهید داشت و با این حساب به 2000،000 تومان نیاز دارید. بعد از مدتی خواهید فهمید که این کار برای شما مناسب است یا خیر. اگر برای گرم کردن گلخانه از بخاری برقی یا گازی استفاده کنید، با افزایش سرسامآور قبضهایتان مواجه خواهید شد. برای تاسیس گلخانه میتوان از زمین با متراژی با ۵۰۰۰ متر در دو واحد و یا یک واحد تاسیس کرد. در هنگام کود دادن به زعفران نباید علف هرزی در زمین وجود داشته باشد. در گذشته کشت زعفران بیشتر در زمین های کشاورزی و به شیوه سنتی امکان پذیر بود. کیفیت زعفران کشت شده در گلخانه نیز همانند کشت سنتی بسیار مرغوب بوده و حتی در بیشتر مواقع عیار زعفران به دست آمده در گلخانه ها بیش از 270 می باشد. توجه: به منظور رعایت اخلاق علمی و پیشگیری از چاپ مقالات تکراری، مقالاتی که در این نشریه، فرآیند بررسی و داوری را طی می نمایند، به وسیله نرم افزار همانند یاب، مورد کنترل دقیق قرار خواهند گرفت.

هستند. از نظرمیزان مقاومت و مستحکم بودن پلی کربنات مناسبتر است اما از آنجایی راه اندازی گلخانه کار هزینهبری میباشد، بهتر است پوشش UV را به کار ببرید. ممکن است داشتن یک گلخانه کمک کند روی هر چیزی که گیاه در تماس با آنها قرار میگیرد کنترل داشته باشید، ولی در صورت ناقل بودن یک گیاه به آفتهایی مثل مگسهای سفید یا سایر آفتها، میتوانند خیلی سریع به دیگر گیاهانتان سرایت کند و کل محصول را از بین ببرد. بنابراین، جوانه زدن این نهالها با سرعت بیشتری انجام میگیرد. استفاده از ماشین آلات پیشرفته در کشاورزی نه تنها سرعت کار را افزایش میدهد، بلکه هزینهها را هم به شکل چشمگیری کاهش میدهد. از آنجا که کشت گلخانهای به شرایط آبوهوایی وابسته نیست، نه تنها محصولات کشاورزی، بلکه کارکنان هم از پایداری و امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

ریشه توت فرنگی به صورت طویل و افشان مانند می باشد که در حدود 25 تا 30 سانتی متر به عمق خاک نفوذ می کند. پس از انتقال نشاء به زمین، آبیاری آغاز می شود. به صورت کلی کشت بذر گوجه­ فرنگی به دو صورت مستقیم (بذری) و غیرمستقیم (نشاء کاری) انجام می شود؛ اما در شرایط گلخانه ای تنها شیوه کشت غیرمستقیم توصیه می شود. به نظر می رسد گسترش سطح زیر کشت توفیق چندانی در افزایش ظرفیت تولید مواد غدایی ایران ایجاد نکند. از طرفی نیازهای تغذیهای کم زعفران نظیر کود، سم، آبیاری کاشت تولید این محصول را از نظر اقتصادی توجیهپذیر کرده است.

1- مورد نیاز واقعی مردم در حرفه و زندگی روزمره باشد و راه حل مناسبی برای مشکلات مردم باشد. اگر گلخانه از ابتدا به شکل مناسبی ساخته نشود، ممکن است بر نتایج مطلوب تاثیر بگذارد و همچنین به معنای صرف هزینهی بیشتر در ادامهی مسیر است. همچنین گلخانه کاکتوس مصرف آب پایینی دارد ولی سالن باید به هیترهای مخصوص گلخانه مجهز باشد تا بتوان دمای مطلوب برای رشد آن را تأمین نمود. اگر مسافت بین گلخانه تا بازار فروش کم است، برای تغیر رنگ نیم دیگر محصول باید از محیطی با دمای مناسب استفاده نمود. لازم به توضیح است که در این روش کاشت شما باید دمای گلخانه را بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد نگه دارید تا به بهترین عملکرد دسترسی یابید.

مشکلاتی همچون شیوع بیماری های قارچی، افت کیفیت و کمیت محصول و کنترل آفات و مدیریت انرژی در یک گلخانه مطلوب و استاندارد قابل حل خواهد بود و در یک سازه غیر استاندارد در خصوص این مسائل با دشواری های فراوان روبه رو خواهد شد. • مقاومت سازه درمقابل وزن عمودی برسازه: مقاومت سازه در مقابل وزن نيروی انسا نی جهت عمليات نگهداری وتعميرات روی سازه. • مقاومت در مقابل تاسيسات موقتی: مقاومت سازه در مقابل وزن هائی که بوسيله ماشين آلات متحرک مانند جرثقيل، ريلها، ماشين آلات تميزکننده و يا کاربران آنها محاسبه می شود. مقاومت لوله گالوانیزه گرم در برابر خوردگی و همچنین ضخامت گالوانیزاسیون آن از لوله گالوانیزه سرد بیشتر است.

همچنین بسیاری از آسیبهایی که به گیاهان وارد میشود، با چشم انسان در زمان درست تشخیص داده نمیشود و این چالش یکی دیگر از مشکلاتی است که کشاورزان با آن رو به رو هستند ؛ در صورتی که تصاویر ماهوارهای میتوانند این مشکلات را بسیار زودتر از چشم انسان تشخیص دهند و به کشاورزان اطلاعرسانی نمایند. سکوهای کشت گیاهان گلدانی نبایست دیواره داشته باشد و کف سکوها تا حد ممکن بایستی منفذدار باشد. 9. سیستم تهویه: تهویه گلخانه می تواند شامل دریچه های بازشویی باشد که در دیواره ها و سقف گلخانه تعبیه شده باشد. کیفیت انگورهایی که در گلخانه پرورش می یابند، بسیار بهتر از هر محصول رشد یافته در فضای باز است. در این روش به ازای هر 500 مترمربع از زمین اصلی، 2 تا 3 متر مربع فضا برای ایجاد خزانه مورد نیاز است. در یک گلخانه زعفران به متراژ 100 متر مربع میتوان به اندازه یک زمین کشاورزی به متراژ 500 مترمربع زعفران برداشت نمود. بنابراین اندازه گیری میزان دی اکسید کربن موجود باید به طور منظم و با دقت بالا انجام گیرد. در تکنو کشاورزی، برای سنجش و اندازه میزان بذر کافی جهت ازدیاد محصول، بهجای روش دستی از حسگرها استفاده میکنند. قبل از شروع به کاشت باید موارد همچون زمان کاشت، بذر محصول، روش کاشت، روش آبیاری، میزان تراکم، تغذیه خیار، نحوه هرس اولیه و غیره به صورت کامل آشنا شوید.

محمود حجتی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی افزود: کشاورزی اقتصادی در حال حاضر در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و زمینه موفقیت آنها را نیز فراهم کرده است و ما نیز برای حرکت در این مسیر ناگزیر هستیم. کشاورزی به شیوه مدرن و کشت گلخانه ای امروزه از جمله مشاغل زود بازده و سود آور به شمار می آید. خیار از جمله صیفی­ جات پرطرفدار است که حتی در سبد میوه خانوارهای ایرانی راه پیدا کرده است. نتایج حاصل از اقدامات گسترده ای که در سال 1397 به دست آمده، بیانگر ایجاد تحولات ساختاری در بسیاری از زمینه های اساسی و زیربنایی بوده و ارتقاء ضریب خوداتکایی کشور در محصولات اساسی یکی از دستاوردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی ناشی از اجرای پروژه های اولویت دار و برنامه های رونق تولید ملی و اشتغال است که نشان دهنده کاهش وابستگی به واردات محصولات بوده، به طوری که ارزش مواد غذایی تولید داخلی، معادل 90 درصد ارزش مصرفی آن است. از حیث توجه به تکنولوژی سازگار با محیط نیز بیشترین میزان تأکید در برنامه پنجم و سوم (40 درصد) صورت گرفته است و همان طور که ذکر شد، توجه به این مقوله در برنامه­های نخستین بعد از انقلاب در اولویت قرار نداشته است.

گلخانهها نسبتاً مستقل از دنیای خارج هستند و همین امر محدودیت پرورش محصولات کشاورزی تنها در یک فصل خاص را برطرف سایت agriculture-na میکند. در ضمن کشت خیار و یا گوجه فرنگی در محیطهای گلخانه ای دردسرهای کمتری دارد و به راحتی میتوان نحوه کاشت این محصولات را یاد گرفت و آن را عملی نمود. هم چنین در راستای ارتقای آگاهی­های عمومی، حفظ محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار، تهیه برنامه­های آموزشی در ردیف اولویت­ها قرار گرفت و نیز به منظور حفظ منابع آب و خاک در بحث استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، مقدار مصرف مجاز برای تولید محصولات باغی و کشاورزی مشخص شد تا ضمن اطلاع رسانی و فرهنگ­سازی، محصولاتی تولید شود که از سلامت برخوردار باشد. سیستم های گرم کننده: در اقلیم نیمه سرد و سردسیر احتیاج مبرم به سیستم های گرم کننده وجود دارد تا بتوان در فصل مورد نظر به تولید پرداخت.

مناطق جنوبی کشور نیز زمان کشت از اوائل مهرماه شروع شده و در خرداد ماه سال بعد برداشت محصول پایان می یابد. امروزه افراد مختلفی برای درآمدزایی در زمینه پرورش محصولات گلخانه ای فعالیت می کنند. با وجود تمام مشکلات ذکر شده ، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته رشد بسیار خوب 15 درصدی را در مقایسه با سال 1396 داشت و توانست در حدود 14.5 درصد از کل میزان صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص دهد . جالب است بدانید که میانگین برداشت سیب زمینی برای هر چهار هزار متر مربع در حدود ۹ تن است؛ اما در برخی مزارع این کشور رقم برداشت به ۲۰ تن میرسد.رتبهی اول صادرات گوجهفرنگی نیز با سهم ۲۲.۲ درصدی در اختیار هلند است؛ این کشور در سال ۲۰۱۷ مجموعا ۲ میلیارد دلار گوجه فرنگی به خارج از کشور صادر کرده است. همچنین به دلیل تقاضای بالا، گوجه فرنگی نیز یکی دیگر از سبزیجاتی میاشد که نسبت به سایر محصولات گلخانه ای از نظر سطح زیر کشت، سهم بیشتری دارد. محصولات گلخانه ای زیادی مثل زعفران، انواع گل زینتی، گیاهان دارویی، میوه های استوایی و سبزیجات درامد بالایی دارند. میتوان شرایط بسیار ایده آلی برای رشد گیاهان و محصولات کشاورزی فراهم نمود.

با کاشت گیاه در گلخانه امکان تولید محصولات در خارج از فصل کشت مهیا می شود و بدین ترتیب موجب تولید محصولات نوبرانه و کسب درآمد بالا می شود. در دنیای امروز تولید کننده­های متعددی در حال تولید سیستم­های راهنمای مجهز به سیستم DGPS با دقت بالا هستند که می­توانند موقعیت دقیق ماشین­های در حال حرکت در مزرعه را حتی در حد یک فوت و یا کمتر شناسایی کنند. امروزه با توجه به افزایش روزافزون جمعیت از یک سو و محدودیت آبی و خاکی از سوی دیگر، اهمیت افزایش تولید درواحد سطح را بیش از پیش احساس می کنیم. سال 98 افزایش سطوح تحت پوشش آفتکش های غیرشیمیایی و بیولوژیک در سطح 978 هزار هکتار پیش بینی شده است. 5. رطوبت ساز هوا: از دیگر عواملی که بر رشد و نمو گیاه تأثیر می گذارد، رطوبت است. برای همین یکی از ملزومات سالن قارچ، خرید رطوبت ساز می باشد که بر اساس نیاز کاربر میتواند از رطوبت ساز ارزان دیسکی یا التراسونیک برای مرطوب کردن سالن استفاده کند. چون قارچ ها در محیطهای مرطوب کشت میشوند. رطوبت در پرورش قارچ در تمامی مراحل مهم میباشد و در برخی مراحل حتی به رطوبت بیش از 95 درصد نیاز است. نکته مهم در این است که فضای گلخانه هر چه بزرگتر باشد، راندمان فتوسنتز افزایش مییابد و گلهایی با کیفیت بالا سر از خاک بیرون میآورند.

خاک مورد نیاز برای کشت خیار باید دارای بافت سبک با نفوذپذیری بالا باشد. نیاز به مراقبت دائمی (توجه به تنظیم دما، رطوبت محیط، تهویه و … و میتواند طوری تنظیم شود که مناسب رشد تک تک گیاهان شود. اما کشت زعفران گلخانه ای کمی پیچیده تر از سایر گیاهان است. این سازمان تخمین میزند که میزان مرگ و میر ناشی از کار سالانه در بین کارگران کشاورزی حداقل ۱۷۰٬۰۰۰ نفر باشد که دو برابر متوسط سایر مشاغل است. جدای از تأمین سرپناه در برابر شرایط جوی تهدیدآمیز، این کنترل به شما این امکان را میدهد تا بروز و شیوع بیماری و آفتهای مزاحمی را به حداقل برسانید که منتظر حمله به گیاهان سبز و خوشمزه شما هستند و هم اینکه درجه دما را تحت کنترل داشته باشید تا گیاهان بیش از حد یخ نکنند. کاکتوس از جمله گیاهان تزئینی بوده که علاقه مندان زیادی از آن در منزل و یا محیط کاری خود نگهداری میکنند. 7. مولد دی اکسید کربن: جهت تأمین و کنترل میزان مناسب دی اکسید کربن استفاده از تجهیزات مولد دی اکسید کربن و دستگاه های تهویه هوا از جمله دستگاه های ضروری گلخانه است. نمی توان مصرف کود و سم و مدیریت مواد موثره شیمیایی وارد شده به مزرعه را کنترل کرد اما مزرعه تحت نظارت یک گیاهپزشک حرفه ای قرار نداشته باشد؛ باید باور کنیم کشاورزی دانش فنی مهندسی مخصوص به خود را دارد و باید خدمات فنی اختصاصی خود را دریافت کند اگر قرار است کشاورزی دانش بنیان و مبتنی بر مکانیزاسیون، رشد یافته و اقتصادی اتفاق بیفتد باید دانش فنی را به بستر مزارع وارد کنیم.

تخمدان زیرین آن داخل میوه گوشتی Hip جا گرفته که این میوه در فرآیند رسیدن از رنگ زرد تا قرمز از خود تغییر رنگ نشان میدهد. مسئولیت گیاهان در داخل گلخانه کاملاً بر عهدهی کارکنان شماست. در طراحی ناودان ها د قت بسياری شده است تا آنها به طريقی به سر ستون متصل شوند تا آب باران به داخل گلخانه نفوذ نکرده و همچنين در اثرتماس مرتب پيچها با آب باران دچار مشکل نشوند. از آنجا که استفاده از ماشینها و ادوات کشاورزی امروزی و پیشرفته با توجه به قیمت آنها بهخصوص با درنظر گرفتن شرایط ارزی کشور برای زمینهای کوچک میسر نیست، یکی از متداولترین راههای غلبه بر این مشکل در دنیا- که همان ایجاد شرکتهای کشت و صنعت باشد- را میتوان دوای این درد دانست.

اگر در هر منطقه و اقلیم محصولی متناسب با همان ناحیه در گلخانه کشت شود بهره وری تولید افزایش می یابد. همچنین این توانایی را خواهید داشت تا محصولات و گلهای جدیدی پرورش دهید که معمولاً در اقلیم منطقهی شما رشد نمیکنند. از این رو، محققان در حال تلفیق دادههای مختلف با هم هستند تا به مدلی کاملتر و درک بهتری از محصولات کشاورزی برسند. در یک سازه گلخانه دما در مکان های مختلف متفاوت است بنابراین متناسب با ارتفاع گیاه و مکانی که گیاه قرار دارد باید سنسورهای دما نصب شوند. استفاده از سنسورهای هوشمند که با سیستم رطوبت ساز یا مه پاش گلخانه کوپل شده باشند، موجب می شود رطوبت بهینه در تمام نقاط گلخانه به طور دائم در دسترس باشد. یک کارشناس اقتصادی با رد ادعای نخست در استفاده بیش از حد سموم توسط کشاورزان برای به دست آوردن محصول بیشتر، معتقد است مشکل معیشتی و نگاه اقتصادی کشاورز، خود را در تغییر کاربری ها، تخریب جنگلها و مراتع نشان می دهد و این موضوع که کشاورز برای کسب محصول بیشتر اقدام به استفاده بیش از حد از سموم کرده تصوری نادرست و نامرتبط است. داده های آماری نشان می دهد که حدود ۱۹.۲ درصد از کل اشتغال در ترکیه در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ توسط بخش کشاورزی تأمین شده است.

برخی از این افراد توانسته اند با پرورش محصولات مختلف سود بسیار بالایی را به دست بیاورند. کشت گلخانهای یکی از روشهایی است که کشاورزی را از فضای باز به فضای بسته( گلخانهها) منتقل کرده و مزیتهای بالایی را نیز با خود برای تولیدکنندگان به همراه داشته. بنابراین با تأسیس یک گلخانه و کشت محصولات پرفروش میتوان سودهایی بالایی در این زمینه به دست آورد. ما در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز سودآورترین محصولات گلخانه ای را به شما معرفی خواهیم نمود تا در این مسیر با اطمینان بیشتر بتوانید قدم بگذارید. پیش از شروع کشت گلخانهای مانند هر نوع کشت دیگری، بسیار مهم است که مزایا و معایب آنرا بسنجید تا بتوانید برنامهی کاری موفقی را پیرامون این روش که قرنها وجود داشته و به لطف فناوریِ همیشه در حال پیشرفت در صنعت کشاورزی اکنون در دست افراد بیشتری است، توسعه دهید. آموزش کشت گلخانه ای آناناس همراه با تجهیزات لازم برای شروع…

کودی که از طریق ریشه به گیاه می رسد مستقیما به عنوان غذا در گیاه مصرف نمی شود. گیاه مواد مغذی کود را جذب کرده سپس توسط نور و دی اکسید کربن و طی عمل فتوسنتز تبدیل به قند کرده و به عنوان غذا برای رشد خود مصرف می کند. از روشهای دیگری میتوان این زمان را کوتاهتر کرد البته به نظر میرسد استفاده از روشهای طبیعی در طعم و مزه گیاهان گلخانهای اثرات به سزایی دارد و البته برای کم کردن این زمان، استفاده از روشهای مانند کودهای قوی میتواند زمان به عمل آمدن را تا دو هفته تا ۱۸ روز کاهش دهد. محصولات سبزی و صیفیجات نظیر خیار، گوجهفرنگی، فلفل، توتفرنگی، طالبی، بادمجان و سبزیجات برگی (گشنیز، ریحان، شاهی و اسفناج) و از دسته محصولات دیگر شامل گل و گیاهان زینتی شاخه بریده (رز، گلایول و داودی) و گلهای آپارتمانی و همچنین گیاهان دارویی میباشد. برای عملکرد و بهره وری بیشتر بوته های خیار، خاک محل کشت باید از نظر داشتن هوموس تقویت شود. 8. رطوبت سنج خاک: رطوبت سنج خاک یکی دیگر از ملزومات گلخانه است. این کشور تقریباً از تمامی منابع سرزمینی و خاک که برای کشاورزی در مقیاس بزرگ لازم است محروم است. گلخانهها باید با در نظر گرفتن جزئیات و المانهای بسیار دقیق مانند مکان، نوع محصولاتی که قرار است در آن رشد کنند و انواع ضمائم فناوری مورد نیاز طراحی و مهندسی شوند.