اخبار

آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است؟

آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه، صاحبان مشاغل در ازای فروش طلا مشمول مالیات عملکرد می شوند. بنابراین مشمول مالیات بر عایدی سرمایه و خرید و نگهداری طلا نیز مشمول مالیات نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، جواد اسکندری درباره اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه برای اهداف مختلفی از جمله تنظیم فعالیت بخش های مختلف اقتصادی، کاهش سفته بازی، افزایش منابع عمومی، ایجاد عدالت اجتماعی و افزایش وضع می شود. بهره وری اقتصادی.

وی یکی از کارکردهای این پایه مالیاتی را کنترل سفته بازی و دلالی غیرمولد عنوان کرد و گفت: افزایش هزینه فعالیت های غیرمولد مانند سفته بازی و سفته بازی در بازار طلا از اهداف مالیات بر عایدی سرمایه است.

کاهش انگیزه برای سفته بازی با مالیات بر عایدی سرمایه

این کارشناس اقتصادی افزود: در واقع معامله گران با افزایش قیمت برخی دارایی ها با پیش بینی افزایش قیمت آن دارایی ها در آینده شروع به خرید این دارایی ها می کنند و معمولا پس از مدت کوتاهی دارایی ها را با قیمت بالاتری می فروشند. تحویل می دهند

اسکندری خاطرنشان کرد: اما با اعمال این مالیات، انگیزه معامله‌گران برای خرید و فروش دارایی‌ها و اخلال در بازار کاهش می‌یابد و این بازارها به بستری آرام برای تقاضا و مصرف واقعی خانواده‌ها تبدیل می‌شوند.

پارلمان به دنبال بهبود شفافیت اقتصادی است

وی بیان کرد: مصوبه اخیر شورای اسلامی به ویژه در حوزه طلا با ابهامات زیادی همراه بود و بحث های زیادی در این خصوص مطرح شد. بررسی مصوبه شورای اسلامی نشان می‌دهد که این تصمیم به‌جای درآمدزایی، به دنبال ارتقای شفافیت اقتصادی و جلوگیری از ایجاد اختلال در این بازار مهم و کلیدی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا طبق مصوبه مجلس طلافروشان مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد، گفت: یکی از نگرانی های طلافروشی ها این است که خرید و فروش آنها مشمول مالیات جدید نشود. بر اساس مصوبه شورای اسلامی، تاجران صاحب مشاغل مشمول مالیات بر عملکرد فروش طلا هستند و بنابراین مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند.

اسکندری افزود: به عبارت دیگر شرکت ها در حال حاضر در حال پرداخت مالیات تقلب خود هستند و بر اساس این تصمیم مشمول مالیات جدیدی نخواهند بود.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 20 قانون مالیات بر عایدی سرمایه (اصلاحی ماده 93) تبصره 2، درآمدهای مشمول مالیات موضوع این ماده مشمول مالیات بر عایدی سرمایه موضوع فصل یک قسمت می شود، گفت: سه و مالیات بر درآمد متفرقه موضوع فصل ششم این فصل و مشمول این قانون نمی باشند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه از معافیت افراد غیرتجاری (افراد عادی) از مالیات بر عایدی سرمایه در صورت فروش به طلافروشی های رسمی خودداری کرد و گفت: بر اساس ماده 12 این طرح، کلیه افراد غیرتجاری انتقال دهنده «عین» هستند. ” یا “حقوق انتقال” در رابطه با انتقال دارایی. موارد زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

اسکندری افزود: از سوی دیگر و بر اساس تبصره شماره 5 این ماده در صورت فروش دارایی های موضوع بندهای (3) و (4) این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص مشمول بندهای (3) و (4) بند (3) ماده (16) قانون، جایگاه‌های انبار و نظام مودیان از مالیات بر درآمد این فصل ناشی از نقل و انتقال دارایی‌های مذکور معاف هستند.

خرید و نگهداری طلا مشمول مالیات نمی باشد

وی در خاتمه گفت: اولاً هزینه خرید و نگهداری طلا مالیات ندارد. بنابراین بر اساس مصوبه شورای اسلامی آنچه مهم است فروش طلا است و ذخیره طلا الزامی به ثبت نیست و ذخیره طلا به هیچ عنوان مشمول مالیات نمی باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: ثانیاً اگر افراد غیرتجاری (افراد عادی) طلاهای خود را به طلافروشی های رسمی بفروشند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند. به عبارت دیگر، مصوبه شورای اسلامی به دنبال شفافیت در این بازار مهم بود و بر اساس این تصمیم، اگر مردم عادی طلاهای خود را به شرکت دارای مجوز فروش طلا بفروشند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند.

اسکندری همچنین با اشاره به معافیت اشخاص غیرتجاری (افراد عادی) از مالیات بر عایدی سرمایه در صورت ثبت معاملات، گفت: بر اساس تبصره شماره 6 ماده 12 این طرح، اشخاص غیرتجاری که سن آنها بالاست. هجده سال سن داشته باشند و دارایی های موضوع بند (3) این ماده را به طور مستقیم تحصیل کنند، اشخاصی که پایانه های فروشگاهی و سیستم مودیان را طبق فصل (3) بند (3) ماده (16) قانون خریداری کرده اند. ممکن است دارایی های مذکور را به سایر دارایی های غیرتجاری تبدیل کند. مردم.

وی افزود: ثبت حواله مذکور با درج شماره مالیاتی یکتا فاکتور الکترونیکی برای خرید اولیه، دستور صدور فاکتور الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور به صورت خودکار با درج مبلغ به پوشه غیرتجاری خریدار منتقل می شود. معامله ذکر شده در بالا خریدار موظف است حداکثر ظرف سی روز از تاریخ درج فاکتور الکترونیکی در پوشه غیرتجاری، پذیرش یا عدم پذیرش این فاکتور الکترونیکی را اعلام کند. عدم اظهار نظر در مهلت ذکر شده به معنی عدم تایید فاکتور الکترونیکی مربوطه می باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: افراد عادی اگر طلای خود را از شرکتی که دارای مجوز فروش طلا است با فاکتور الکترونیکی خریداری کنند و بخواهند آن را به فرد عادی دیگری بفروشند، در صورت ثبت فاکتور فروش مشمول مالیات سرمایه عادی نمی شوند.

اسکندری همچنین با اشاره به معافیت اشخاص غیرتجاری (افراد عادی) از مالیات بر عایدی سرمایه در صورت ثبت معاملات، گفت: بر اساس ماده 14 این طرح مبادله دارایی، موضوع بندهای (3) و (4) ) متعلق به «شخص غیرتجاری که بیش از هجده سال سن داشته باشد» با نمونه اصلی دیگر همان بند و مطابق موازین شرعی در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی مشمول سرمایه نمی شود. مالیات بر عایدی

وی افزود: در واقع یکی از معاملات معمول مردم عادی این است که طلاهای خود را مبادله می کنند. بر اساس مصوبه مجلس، بورس طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

معافیت اوراق طلا از مالیات

این کارشناس اقتصادی خرید و فروش اوراق بهادار طلا را از مالیات بر عایدی سرمایه معاف دانست و اظهار داشت: براساس تبصره 7 ماده 12 این طرح، عایدی سرمایه ناشی از نقل و انتقال اوراق یا کالاهای معامله شده در بورس و بازارهای خارجی است. غیر مشمول وجوه کالایی، وجوه مستغلات و گواهی سپرده مشمول مالیات سکه طلا موضوع این فصل است.

وی در پایان گفت: هزینه نگهداری طلا برای جلوگیری از سرقت و جلوگیری از ضرر یکی از دغدغه های مردم است. ویژگی مهم بورس این است که به دلیل نبود طلای فیزیکی، هزینه نگهداری و خطر سرقت یا مفقودی ندارد و از طرفی برای دولت کاملا شفاف است. بنابراین با تصمیم شورای اسلامی، خرید و فروش این اوراق مشمول مالیات نبوده و از مالیات بر عایدی سرمایه نیز معاف است.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021812832/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%B4%D9%85%D9%88%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF