اخبار

اولین موتورسیکلت گاز طبیعی فشرده جهان رونمایی شد

اولین موتورسیکلت گاز طبیعی فشرده جهان رونمایی شد

سازنده موتور سیکلت باجاج به زودی از اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی خواهد کرد که می تواند موتورسیکلت ها را از نظر زیست محیطی پایدارتر و رانندگی را ارزان تر کند.

به گزارش ایسنا. طبق گزارش‌ها، شرکت موتورسیکلت باجاج اولین موتورسیکلت سی‌ان‌جی جهان را در ماه ژوئن عرضه خواهد کرد.

به گزارش NA، در طول سال‌ها شاهد پیشنهادهای جایگزین برای بنزین برای موتورسیکلت‌ها بوده‌ایم، از جمله بخار، هیدروژن، آب و باتری. اکنون این سازنده موتورسیکلت در حال آماده شدن برای عرضه اولین موتور سیکلت CNG جهان است.

CNG مخفف گاز طبیعی فشرده شده است که همانطور که از نامش پیداست با فشرده سازی گاز طبیعی به کمتر از 1% حجم آن در فشار استاندارد اتمسفر تولید می شود و می تواند به عنوان منبع سوخت برای موتورهای احتراق داخلی استفاده شود. یک مخزن استوانه ای، گاز را قبل از رسیدن به محفظه احتراق از طریق خطوط سوخت و تنظیم کننده فشار تغذیه می کند تا با هوا مخلوط شده و توسط شمع مشتعل شود.

سازنده هندی باجاج موتورسیکلت خود را با گاز طبیعی فشرده (CNG) در ژوئن سال جاری عرضه خواهد کرد. این فناوری که مشابه موتورسیکلت های LNG است، می تواند اثرات زیست محیطی موتورسیکلت های آینده را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

LPG اغلب در مقایسه با بنزین یا گازوئیل گزینه ای مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل در نظر گرفته می شود و اکنون به طور گسترده در اتوبوس ها، کامیون ها و خودروهای سواری استفاده می شود.

آیا گاز طبیعی فشرده راه حلی برای آینده است؟

در حالی که سوخت CNG برای مدتی در سطح جهانی در دسترس بوده است، موتورسیکلت آینده باجاج با موتور CNG اولین مدل تولیدی در نوع خود در جهان است. این شرکت بیش از یک سال است که در حال توسعه نمونه اولیه موتورسیکلت با موتور CNG خود است.

در مصاحبه ای در نوامبر 2023، مدیرعامل شرکت راجیو باجاج گفت که نمونه اولیه موتورسیکلت با موتور CNG این شرکت کاهش 75 درصدی انتشار مونوکسید کربن را در مقایسه با موتورسیکلت های بنزینی نشان داد.

وی همچنین به کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن و تقریباً تمام انتشار هیدروکربن های غیر متان اشاره کرد.

باجاج همچنین خاطرنشان کرد که موتورسواران می توانند انتظار کاهش قابل توجه هزینه های عملیاتی 50 تا 65 درصدی را تنها در هزینه سوخت داشته باشند.

اگر چنین باشد، موتور سیکلت CNG باجاج به گزینه ای سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه تبدیل می شود.

شایان ذکر است که این موتورسیکلت جدید ابتدا در هند عرضه خواهد شد.

هند به عنوان یک میدان آزمایشی به عنوان یک بازار ایده آل در نظر گرفته می شود، زیرا پیش بینی می شود بازار موتورسیکلت در این کشور در سال جاری به حدود 31 میلیارد دلار برسد و اگر کارایی خود را در آنجا نشان دهد، می توان با اطمینان نسبی گفت که در بازارهای دیگر نیز استفاده خواهد شد. کشورها نیز مناسب است و قابل صادرات است.

آزادی زودهنگام

راجیو باجاج در همین مصاحبه اشاره کرد که این شرکت قصد دارد این موتورسیکلت را در سال 2025 روانه بازار کند، اما به گفته رسانه های هندی، جدول زمانی بازنگری شده و قرار است در 18 ژوئن 2024 رونمایی شود.

برخی از عکس‌ها در ماه مارس از یک موتور سیکلت استتار شده با مخزن سوخت غیرعادی بزرگ به اشتراک گذاشته شد و گفته شد که در کنار باجاج پلاتینا 110 آزمایش‌های استانداردی را پشت سر گذاشته است.

تصاویر بیشتری نیز ماه گذشته منتشر شد که موتورسیکلت را با موتور 125 سی سی و تنظیمات دوگانه سوز نشان می داد. این تصاویر همچنین برخی مشخصات احتمالی از جمله چرخ‌های 43 سانتی‌متری با لاستیک‌های تیوبلس 80/100، کیلومتر شمار نیمه دیجیتال، فرمان تلسکوپی و چراغ‌های جلو LED را نشان می‌دهد.

البته خود باجاج هنوز اطلاعات دقیقی از موتورسیکلت جدید خود منتشر نکرده است. اما اگر طبق وعده‌ها عملی شود، برای رونمایی رسمی از این موتورسیکلت که هنوز نامی برای آن در نظر گرفته نشده است، خیلی منتظر نخواهیم بود.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021510584/%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-CNG-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF