اخبار

تولید سلنیوم ارگانیک و رقیق کننده اسپرم با مصرف حیوانی در کشور

تولید سلنیوم ارگانیک و رقیق کننده اسپرم با مصرف حیوانی در کشور

برای اولین بار، یک شرکت دانش بنیان با موفقیت مکان سلنیوم آلی را شناسایی کرد که می تواند در توده سلول های مخمر رشد یافته در محیط های کشت حاوی ماده معدنی سلنیوم انباشته شود.

به گزارش ایسنا. مجتبی اماموردی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درباره کاربرد این محصولات گفت: سلنیوم ارگانیک یا ارگانیک در دامپزشکی و صنایع غذایی و رقیق کننده اسپرم برای حفظ یا انجماد گونه های در حال انقراض. از اسپرم حیواناتی مانند گاو، اسب، گوسفند، بز، طیور و ماهی استفاده می شود. سلنیوم آلی با ماهیت مدل سازی سنتز می شود، جایی که گوگرد با سلنیوم در ساختارهای اسید آمینه حاوی گوگرد جایگزین می شود.

به گفته وی بهترین شکل سلنیوم برای متابولیسم انسان و حیوان سلنومتیونین است. این نوع سلنیوم می تواند در توده سلول های مخمر رشد یافته در محیط های کشت حاوی سلنیوم معدنی تجمع یابد. مخمر می‌تواند سلنیوم معدنی را که از قابلیت زیستی کم و سمیت بالایی برخوردار است، به شکل آلی ایمن‌تر و فعال‌تر تبدیل کند. با توجه به نیاز دام، طیور و انسان به سلنیوم سالم و ارگانیک با ظرفیت جذب بالا، تولید آن در کشور از خروج ارزهای خارجی از کشور و ایجاد فرصت های شغلی که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور است، جلوگیری می کند. .

امام واردی در خصوص محصول دیگر این شرکت که رقیق کننده اسپرم است، گفت: این محصول (رقیق کننده اسپرم) دارای ثبت اختراع بوده و باعث ماندگاری اسپرم می شود. این مواد در تامین انرژی مورد نیاز، محافظت از اسپرم در برابر آسیب حرارتی، کاهش استرس فیزیکی و شیمیایی ناشی از سرد شدن، انجماد و ذوب شدن اسپرم و در نهایت ایجاد محیط مناسب برای بقای موقت اسپرم ها نقش دارند.

به گفته وی، اجرای سریع برنامه های خاص اصلاح نژاد، استفاده از سویه های برتر با تولید بیشتر، سهولت انتقال اسپرم از مراکز تولید و جمع آوری به مراکز لقاح مصنوعی، تکثیر خارج از فصل تولید، از مهمترین مزایای فریز اسپرم از مهمترین مزایای فریز کردن اسپرم است. و جلوگیری از انقراض گونه ها استفاده از این روش مواد رقیق شده در انجماد اسپرم و استفاده از آنها در لقاح مصنوعی برای افزایش تولید و گسترش دامداری و طیور در کشور می باشد.

وی با بیان اینکه رقیق کننده اسپرم وارد شده و با تولید داخلی آن توسط شرکت ما عملاً نیاز داخلی تامین شد، تصریح کرد: شرکت ما ظرفیت تولید سالانه سه هزار ویال از این محصول (رقیق کننده اسپرم) را دارد، اما با توجه به محصول سلنیوم، مجبورم، چون نتوانستیم هنوز کارخانه ایجاد کنیم، تولید به صورت کارمزد یا نیمه صنعتی انجام می شود و ظرفیت تولید بالایی نداریم.

اماموردی در خصوص قیمت محصولات داخلی این شرکت نسبت به نمونه های مشابه خارجی گفت: قیمت 100 سی سی رقیق کننده اسپرم نسخه فرانسوی تقریباً 6 میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت کل این مقدار رقیق کننده اسپرم در نسخه محلی آن از 980 هزار تومان فراتر نمی رود. همچنین نمونه برزیلی و آمریکایی سلنیوم ارگانیک قبل از داخلی سازی، کیلویی 400 هزار تومان وارد می شد، اما با داخلی سازی آن (سلنیوم ارگانیک)، ارائه یک کیلوگرم سلنیوم ارگانیک به مصرف کننده تنها 165 هزار تومان قیمت دارد.

به گفته معاون علمی ریاست جمهوری، در پایان و در خصوص حجم صادرات این شرکت خاطرنشان کرد: در زمینه رقیق کننده های اسپرم موفق به صادرات شده ایم و در حال حاضر به بازار کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان. عراق مقصد ماست.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021712034/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%84%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85-%D8%A2%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D9%82%DB%8C%D9%82-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1