اخبار

جنگل ها تازه نفس می کشند… – اسنا

جنگل ها تازه نفس می کشند... - اسنا

ایسنا/خبرگزاری خوزستان طرح ملی کشت الوار یکی از مهم ترین طرح های کمیسیون جنگلبانی برای حفظ جنگل ها و تامین الوار مورد نیاز آنها است. این طرح راهبردی در صورت اجرا می تواند از تخریب عرصه های طبیعی و جنگل ها جلوگیری کرده و به حفظ محیط زیست کشور کمک کند.

به گزارش ایسنا. با توجه به تغییرات آب و هوایی جهانی، حفاظت از درختان بسیار مهم است. زیرا یکی از ابزارهای مهم مقابله با گرمایش زمین است و به تثبیت خاک و جلوگیری از گرد و غبار به ویژه در استان خوزستان کمک خواهد کرد.

همچنین اجرای این طرح تا حد زیادی از قاچاق الوار از جنگل های طبیعی جلوگیری و جلوگیری می کند. از سوی دیگر اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله باعث ایجاد فرصت های شغلی پایدار می شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، زراعت چوب در 450 هزار هکتار از اراضی کشور به مدت 5 سال اجرا می شود. در این طرح درخت اکالیپتوس برای مناطق جنوبی و گرمسیری و درخت صنوبر برای مناطق سردسیر در نظر گرفته شده است. بر این اساس، سالانه 90 هزار هکتار اکالیپتوس و صنوبر کاشته می شود. 85 درصد درختان اکالیپتوس در استان خوزستان کاشته می شود.

هر نوع درختی که کاشته شود قطعاً مفید و سودآور است و در آن شکی نیست

مسعود اسدی، رئیس اتحادیه کشاورزان خوزستان در گفت وگو با ایسنا وی به رشد روزافزون محصولات و صنایع چوبی در کشور و محدود بودن جنگل ها و منابع طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: زراعت چوب می تواند از قاچاق چوب از منابع طبیعی و نابودی جنگل های کشور جلوگیری کند. این طرح راه بسیار مناسبی برای کاهش میزان چوب مصرفی منابع جنگلی است که موجب حفظ منابع طبیعی، بهبود محیط زیست و جلوگیری از واردات، قاچاق و تخریب جنگل ها می شود.

وی ادامه داد: زراعت الوار برای کشور مفید و مناسب است. البته نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا و در کشورهایی که پوشش جنگلی مناسبی ندارند این سیاست از نظر اقتصادی بسیار خوب است.

رئیس اتحادیه کشاورزان خوزستان گفت: کشت اکالیپتوس در جنوب کشور بسیار سودآور و مفید است زیرا این درخت کاملاً با اقلیم سازگار است و عملکرد مطلوبی دارد. البته نوع درختچه هایی که کاشته می شود با توجه به منابع طبیعی، اقلیم و وضعیت استانداری تعیین می شود. هر نوع درختی که کاشته شود مسلماً مفید و سودمند است، در این شکی نیست.

محصول طولانی است و مورد قبول کشاورزان نیست

اسدی بیان کرد: در سودمندی کاشت چوب شکی نیست اما این طرح طی 4 تا 5 سال آینده اولین نتایج خود را خواهد داشت. یعنی فردی که هیزم می کارد تا 5 سال هیچ درآمدی نخواهد داشت و فقط هزینه آبیاری و نگهداری را تقبل می کند. بنابراین این موضوع یکی از چالش های اصلی طرح است. تعداد کمی از مردم متقاعد می شوند که زمین مورد استفاده را از محصولات فصلی به کشاورزی چوب تغییر دهند.

وی تاکید کرد: بنابراین در طرح کاشت چوب باید به سمت زمین های خشکی رفت که منابع طبیعی دارند اما چالش بسیار بزرگی به نام آب وجود دارد که باید برای آن برنامه ریزی درست و اساسی انجام شود.

موفقیت مطمئن پروژه مستلزم تخصیص آب است

رئیس اتحادیه کشاورزان خوزستان گفت: در استان خوزستان ممکن است مشکل زمین نداشته باشیم اما قطعا مشکل آب داریم. وقتی سرمایه گذاری برای کشت محصولی انجام می شود که تا 30 یا 40 سال آینده مولد باشد، وزارت نیرو باید آب را به این کار اختصاص دهد. تخصیص آب بسیار مهم است و من نمی دانم که شرکت آب و برق به فکر تخصیص جدیدی برای این طرح بوده است.

وی ادامه داد: اگر قرار است کار بزرگ و مفید کشت چوب در استانداری انجام شود، موفقیت حتمی این پروژه مستلزم تخصیص جدید آب از سوی وزارت نیرو است، اما اگر تخصیص داده نمی شد و منابع آبی که نیازهای کشور مورد استفاده کشاورزان بوده است، ممکن است استقبال لازم را نداشته باشد. لذا از نمایندگان درخواست داریم با پیگیری جدی از وزارت نیرو برای اختصاص آب برای این پروژه اقدام کنند.

چه زمین هایی برای کاشت چوب در نظر گرفته شده است؟

به گزارش ایسنا. دکتر محمد رضی جلالی معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان وی در آذرماه 1402 هجری شمسی در خصوص تامین آب این پروژه گفت: برای تامین آب این اراضی هماهنگی صورت گرفت و مقرر شد ظرف مدت چهار سال این طرح در خوزستان اجرا شود. این طرح برای حدود 290 هزار هکتار از اراضی فاقد کاربری کشاورزی و یا سایر محصولات و به عنوان اراضی منابع ملی در خوزستان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه هیچ زمینی به صورت دائم واگذار نمی شود مگر اینکه قانون بعداً اجازه دهد، گفت: برای اجرای این طرح به نهالستان نیاز داریم و در حال حاضر به حدود 80 میلیون اصله نهال نیاز داریم و تاکنون حدود 58 میلیون اصله نهال خریداری شده است.

کاشت فشرده درختان در مقابله با تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا موثر است

دکتر مختار حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان وی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: زراعت، زراعت و بهره برداری از درختان و گیاهان چوبی در کنار فعالیت های کشاورزی یا دامپروری می تواند در افزایش درآمد کشاورزان موثر بوده و اثرات زیست محیطی مثبتی داشته باشد. با توجه به اینکه درختان یکی از مهم ترین عوامل کاهش دی اکسید کربن هستند، کاشت فشرده درختان و توسعه جنگل کاری می تواند در مقابله با تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا موثر باشد.

وی ادامه داد: کاشت درخت از یک سو می تواند کیفیت خاک را بهبود بخشد و امکان کنترل فرسایش خاک را افزایش دهد. افزایش تنوع زیستی و پایداری اکوسیستم ها یکی از اثرات زیست محیطی کشاورزی چوب است.

دانشیار گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: حدود 85 درصد استان خوزستان دارای اقلیم نیمه خشک، خشک و نیمه خشک است. دماهای بالا، تبخیر سطحی بالا و میزان بارندگی کم بر روی پوشش گیاهی در اکثر مناطق استان خوزستان تأثیر می گذارد. بنابراین توسعه زراعت چوب می تواند در افزایش پوشش گیاهی استان خوزستان موثر باشد.

سهم جنگل ها در کشاورزی خوزستان رو به افزایش است

حیدری ادامه داد: بیش از 69 درصد کشاورزی استان خوزستان مربوط به کشاورزی و باغداری است و توسعه زراعت الوار می تواند سهم جنگل ها را در کشاورزی استان افزایش دهد. گیاهانی که در کشت چوب رشد می کنند می توانند در تولید خوراک دام و تولید مواد خام برای داروهای گیاهی یا اسانس ها نیز استفاده شوند. زراعت چوب با معرفی ظرفیت های جدید می تواند فرصت های شغلی در بخش کشاورزی استان خوزستان را افزایش دهد.

وی گفت: حدود 33 درصد آب های جاری کشور در استان خوزستان است. استفاده از آب در رشد چوب که در قسمت رویشی گیاه استفاده می شود، باعث افزایش راندمان مصرف آب و افزایش اثربخشی منابع آبی در حفظ تولید در بخش کشاورزی و راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی می شود. در استان خوزستان نسبت به میانگین کشوری و میانگین جهانی بهبود یافته است. تصفیه پساب و فاضلاب و استفاده از آنها در زراعت چوب مطابق با استانداردهای زیست محیطی می تواند آلودگی منابع آب سطحی را کاهش دهد.

حیدری تاکید کرد: توسعه کشت چوب در خوزستان در کنار اجرای طرح چهار ساله کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور می تواند در بهبود شرایط زیست محیطی استان موثر باشد.

تحولی عظیم در اکوسیستم کشور

دکتر مهدی قمشی، استاد گروه مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز وی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در روزهای پایانی سال 1401 هجری شمسی دولت اعلام کرد طی یک برنامه چهار ساله یک میلیارد نهال در کشور کاشته می شود و معاونت امور جنگل ها مدیریت منابع طبیعی و منابع طبیعی را بر عهده گرفت. آبخیزداری در کشور و سازمان نیز برای آن برنامه اولیه و منطقی تدوین کرد. مسلم است که اگر این ایده به درستی اجرا شود و بعد از 4 سال پوشش درختی در کشور یک میلیارد درخت افزایش یابد، کار بزرگی محسوب می شود و تحول عظیمی در اکوسیستم کشور، بهبود شرایط اقلیمی و کاهش خواهد داشت. آلودگی شهری

وی ادامه داد: در خصوص اکوسیستم تاریخی کشورمان حدود 16 میلیون هکتار وسعت جنگلی داشت که اکنون 8.4 میلیون هکتار آن باقی مانده است. بنابراین طبیعت کشور ما قابلیت افزایش حدود 7 میلیون هکتار درخت را در قالب جنگل دارد.

چند نکته در مورد آب

این استاد دانشگاه گفت: برای شناخت منبع آب در محدوده جنگلی، شایان ذکر است که در چرخه هیدرولوژیکی، منابع آبی به دو دسته «آب آبی» و «آب سبز» تقسیم می‌شوند. آب‌های زیرزمینی قابل دسترسی از طریق چاه‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها و آب‌های سطحی جاری در نهرها و رودخانه‌ها، «آب آبی» را تشکیل می‌دهند که به آن «آب شیرین قابل استخراج» نیز می‌گویند. آن قسمت از آب باران که خاک و زمین را مرطوب می کند و در ظرفیت ذخیره خاک باقی می ماند و قابل استخراج نیست، آب سبز نامیده می شود.

وی افزود: آب باران پس از نفوذ به خاک و قبل از رسیدن به منطقه اشباع، آب سبز رنگی را تشکیل می دهد و جنگل ها، مراتع و کشاورزی دیم از این آب به معنای «آب سبز» تغذیه می شود. «آب آبی» نیز آبی است که می‌توان از آن برای شرب، بهداشت، صنعت، هیدروپونیک (غیر دیم) و حفظ شرایط محیطی آبراه‌ها و تالاب‌ها استفاده کرد. به طور متوسط ​​میزان آبی که سالانه از آسمان به کشور ما می‌بارد حدود 400 میلیارد متر مکعب است که حدود 100 میلیارد متر مکعب آن را آب آبی و مابقی یعنی 300 میلیارد متر مکعب را باید در نظر گرفت. “سبز”. اب”.

یکی از اعضای هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در حال حاضر حدود 80 درصد از زمین های کشاورزی دنیا زیر کشت آب دیم است که از آب سبز تغذیه می شود و حجم تولیدات کشاورزی از این منابع است. زمین ها حدود 60 درصد از کل تولیدات کشاورزی جهان را تشکیل می دهند. در حال حاضر حدود 55 درصد از زمین های کشاورزی کشور ما دیم است و متاسفانه میزان تولیدات کشاورزی در این بخش از حدود 5 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور فراتر نمی رود. حدود 95 درصد از تولیدات کشاورزی کشور به محصولات آبی وابسته است که نیاز آبی آنها معادل 100 میلیارد متر مکعب آب شیرین قابل استحصال سالانه یا «آب آبی» است.

وی ادامه داد: با توجه به بخش‌های مختلف امور بشردوستانه که نیاز آبی آن‌ها به «آب آبی» وابسته است، تاکنون فشار زیادی بر این بخش آبی وارد شده است که وظیفه پایداری منطقه‌ای و زیست‌محیطی «آب آبی» را به شدت دچار مشکل می‌کند. ویران شده یا بهتر بگوییم ویران شده است. از طریق این مقدمه مشخص می شود که برای تکمیل طرح کاشت یک میلیارد نهال نمی توان به آب شیرین قابل استخراج یا «آب آبی» تکیه کرد.

قمشی تاکید کرد: تنها با تکیه بر “آب سبز” یا “آب خاکستری” می توان به موفقیت طرح امیدوار بود. حال به مشخصات و الزامات طراحی برگردیم. در حال حاضر آنچه از این طرح می دانیم به اندازه ای است که معاون جنگلداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در هفته منابع طبیعی در اسفندماه اعلام کرد و چارچوب کاشت یک میلیارد نهال را به صورت عمومی ارائه کرد.

بخش مهمی از طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در خوزستان در حال اجراست

قمشی با بیان اینکه بخش مهمی از طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان خوزستان اجرا می شود، ادامه داد: کل آب مورد نیاز برای این میزان درخت بسته به نوع درخت، سن درخت و اقلیم متفاوت است. مساحت و خاک، اما با فرض مصرف کم درختان (از نظر میزان آب مورد نیاز)، بین 20 تا 30 میلیارد متر مکعب نیاز خواهیم داشت. اگر قرار باشد میزان آب مورد نیاز این پروژه از آب شیرین قابل استحصال یا آب آبی اخذ شود و یا حتی فرض شود 50 درصد آب مورد نیاز پروژه از طریق باران و مابقی یعنی 15-10 تامین می شود. میلیارد متر مکعب از «آب آبی» اخذ می شود و پیام آن برای آینده کشور فرونشستن بیشتر زمین های کشور، خشک شدن باتلاق ها، افزایش آب است. کانون های ریزگرد و بسیاری از مشکلات زیست محیطی، در حالی که افزایش سطح پوشش درختان به طور پایدار شکل نخواهد گرفت.

وی به اطمینان از پایداری پروژه در صورت عدم استفاده از منابع آب شیرین اشاره کرد و گفت: در این صورت فشاری بر منابع آب شیرین رودخانه ها و آب های زیرزمینی نخواهیم داشت. با این اقدامات کاشت نهال با هدف احیای زیستگاه های جنگلی از دست رفته، تثبیت مراکز در معرض ریزگردها و یا افزایش فضای سبز شهری بسیار سودمند خواهد بود و علاوه بر احیای اکوسیستم های از دست رفته، با این منطقه از اراضی درختی. در زیر کشت، شاهد تغذیه بهتر آب های زیرزمینی و جلوگیری از سیل خواهیم بود.

القمشی بیان کرد: بدیهی است اجرای صحیح و علمی این طرح با در نظر گرفتن نکات ذکر شده و بدون تحمیل نیاز آبی خود از بخش آب شیرین استحصالی سالانه کشور و با تمرکز بر رفع مشکلات زیست محیطی کشور، می تواند به نتایج عالی دست یابد. شادی

وی ادامه داد: انتقادی که به پروژه وارد است این است که محل آبرسانی برای اجرای این پروژه در استان خوزستان در حال بررسی است. اگر برای این طرح صرفه جویی در مصرف آب در نظر گرفته شود می تواند طرح موفقی باشد و جای کار دارد و ظرفیت خوبی هم وجود دارد.

استاد گروه مهندسی آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بحث تامین آب مهم است و نگرانی این است که تامین آب این پروژه از منابع شیرین یعنی آب رودخانه تامین شود که ممکن است فشار بیش از حد را به دنبال داشته باشد و باعث شود چالش ها و مسائل. در مصرف آب صنعتی و کشاورزی. آب این پروژه نباید آب رودخانه شیرین باشد، بلکه باید آب بازیافتی، فاضلاب تصفیه شده و آب های نامتعارف مانند فاضلاب کشاورزی و توسعه نیشکر باشد. در صورت استفاده از این منابع، این طرح به نقطه بسیار قدرتمند و مفیدی تبدیل می شود.

گزارش: فاطمه سعدیان – خبرنگار ایسنا

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021812786/%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF