اخبار

صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین آلات ملزم به استفاده از شناسه محصول بودند

صنایع شیمیایی، معدنی و ماشین آلات ملزم به استفاده از شناسه محصول بودند

بر اساس اعلامیه نظام جامع تجارت، صنایع «شیمیایی و پلیمری»، «معدنی» و «ماشین آلات و تجهیزات» موظف به استفاده از شناسه کالا در هنگام ارسال سفارش شدند.

به گزارش ایسنا، سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش تعرفه های اعلام شده در این سامانه در حوزه های «شیمیایی و پلیمری»، «معدنی» و «ماشین آلات و تجهیزات»، لزوم درج شناسه کالا را اعلام کرد. “صنایع.

بر این اساس، اکنون امکان دریافت شناسه محصول برای محصولات مشمول این تعاریف وجود دارد.

در این اطلاعیه همچنین اشاره شده است که کاربران برای مشاهده عناوین کالای مربوط به هر تعرفه و در صورت وجود کالای تحت آن، باید به «فرآیند شناسه کالا > ثبت محصول جدید > فرم انتخاب آدرس» در سامانه جامع تجارت مراجعه کنند. تعرفه در صورت عدم دریافت شناسه محصول، درخواست ایجاد سربرگ محصول با موضوع ایجاد هدر در تعرفه به همراه درخواست شناسه محصول باید از طریق «ثبت نام و پیگیری» به واحد پشتیبانی سامانه ارسال شود. up موضوع” -up” در سامانه جامع تجارت، گروه شناسه کالا، شعبه

شناسه محصول چیست؟

آیین نامه اجرایی شناسه کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان شهریور 1394 توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. ماده 20 این آیین نامه مسئولیت اجرای آن را به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته و بر اساس ماده 12 وزارت صنعت، معدن و تجارت (سمت) موظف است «امکان ثبت شناسه رهگیری و اخذ شناسه رهگیری را فراهم کند. گواهی الکترونیکی در سامانه جامع تجارت و تضمین منحصر به فرد بودن شناسه های رهگیری در سطح کلیه کالاهای تحت پوشش.

بنابراین شناسه کالا با کد رهگیری تفاوت هایی دارد که نشان دهنده اهمیت بیشتر کد رهگیری برای مقابله با قاچاق است. اساسا شناسه محصول برای کالای مورد نظر صادر می شود. پس از صدور شناسه کالا، تولیدکننده و واردکننده می توانند در سامانه شناسه کالا، هویت خاصی برای برند خود دریافت کنند. در برخی موارد لازم است که برای کالا پیشخوان و کد رهگیری اختصاص داده شود. این کد برای کالاهایی مانند دستمال کاغذی، شیرینی و شکلات که از تعداد و تنوع بالایی برخوردار هستند استفاده نمی شود، بلکه ردیابی این کالاها به شکل دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین کد رهگیری بیشتر برای کالاهای بادوام و سرمایه ای مانند خودرو، لوازم یدکی و … استفاده می شود که از نظر ایمنی دارای اهمیت بوده و قیمت بالایی دارند و در معرض قاچاق هستند.

به طور کلی به گفته تولیدکنندگان و مسئولان وزارت امنیت، راه حلی که می تواند تا حد زیادی از قاچاق کالا جلوگیری کند، اجرای طرح کد رهگیری و سپس اجرای طرح های مقابله با قاچاق در سطح عرضه است. زیرا شناسه محصول یک شناسه کلی محصول است، اما کد رهگیری یک بارکد است که مشخص می کند محصول در کدام کارخانه، در چه روز، ساعت و چگونه تولید شده است. برای کالاهای وارداتی نیز کد رهگیری منبع آنها را مشخص می کند و می تواند تا حد زیادی از قاچاق جلوگیری کند. اساساً شناسه محصول یک شناسه عمومی برای یک محصول است و کد رهگیری بارکدی است که سازنده، روز، زمان و نحوه تولید محصول را مشخص می کند.

لازم به ذکر است قبل از آیین نامه شناسایی و ردیابی محصول، طرح شبنم و ایران کد برای تفکیک کالاهای قاچاق و غیرقاچاق پیشنهاد شده بود که به دلیل گسترش کدهای تقلبی در مرحله اجرا متوقف شد.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021913644/%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%84%D8%B2%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7