اخبار

قشم به جزیره مدرن کشور تبدیل می شود

قشم به جزیره مدرن کشور تبدیل می شود

با امضای تفاهم نامه ای بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و منطقه آزاد قشم، این جزیره به بخشی نوآورانه تبدیل می شود.

به گزارش ایسنا. در راستای فعال‌سازی بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های 13 گانه دولت مبنی بر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه‌ای با هدف همکاری در ارتقای دانش منعقد شد. برنامه های توسعه مبتنی بر تحقق جزیره قشم بین معاونت علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور و سازمان منطقه آزاد قشم، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و عادل باشمی، رئیس و رئیس جمهور امضا کردند. هیئت مدیره منطقه آزاد قشم

موضوع این تفاهم نامه همکاری متقابل در توسعه اقتصاد دانش بنیان به منظور تبدیل جزیره قشم به اولین جزیره نوآور کشور با رویکرد تقویت شرکت ها و اکوسیستم دانش بنیان، افزایش جذب و به کارگیری نیروی انسانی نخبه و تحصیلکرده است. نیروها و حل چالش های جزیره قشم با توجه به مزیت ها و توانمندی های آن نام نوآوری، فناوری و خلاقیت را در سطح ملی و بین المللی یدک می کشد.

اهداف مشترک این توافقنامه به شرح زیر است:

* نقش جزیره نوآور قشم در دیپلماسی فناوری و نوآوری در سطح منطقه ای و بین المللی به منظور دستیابی به همکاری های دو کشور بر اساس توانمندی های مناطق آزاد کشور.

* معرفی پروژه های بزرگ و ایجاد اتحادیه های دانش برای رفع نیازهای صنعتی به ویژه گلوگاه های فناوری و کاهش ارز در سطح جزیره نوآور قشم.

* رشد کمی و کیفی شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در جزیره نوآور قشم، سوق دادن آن‌ها به پاسخگویی به نیازها و چالش‌های جزیره و ترغیب مؤسسات اقتصادی در جزیره نوآور قشم برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناوری و نوآورانه.

* توسعه همکاری با شرکت ها و موسسات دانش بنیان در اکوسیستم فناوری، نوآوری و صنایع خلاق در جزیره نوآور قشم.

* توسعه بازار کالاها و خدمات مبتنی بر دانش و خلاقیت در حوزه های مرتبط با فعالیت مؤسسات اقتصادی و تجاری در جزیره نوآور قشم و تشویق و تسهیل شرکت های فناورانه و دانش بنیان در صادرات محصولات و خدمات.

* بسیج خدمات، تسهیلات حمایتی و حاکمیتی برای رشد شرکت های فناورانه، دانشی و خلاق و تشکیل شرکت های جدید به ویژه در مناطق اولویت دار جزیره نوآور قشم و تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت دار در جزیره نوآور قشم به منظور گذر از خام فروشی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و تلاش برای جذب و انتقال فناوری های پیشرفته و جدید به جزیره در سطح ملی و منطقه ای.

* ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم برای اکوسیستم نوآوری و فناوری در جزیره نوآور قشم (مانند علم و فناوری، مراکز تخصصی نوآوری، شتاب دهنده ها و سرمایه گذاری خطرپذیر و غیره) با تمرکز بر قابلیت های موجود در جزیره نوآور قشم.

* ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در جزیره قشم برای نوآوری و همچنین صندوق های سرمایه گذاری جدید (مانند صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر شرکت ها و …) برای حمایت از فعالیت های فناورانه و خلاقانه در جزیره قشم.

* ایجاد فرصت های شغلی و توانمندسازی، جذب و حفظ نیروی انسانی نخبه، مستعد و تحصیلکرده در جزیره نوآور قشم.

مشاور علمی معاونت در این تفاهم نامه متعهد به حمایت از تعریف طرح های دانش بنیان بیشران و همچنین تشکیل و مدیریت کنسرسیوم های دانش بنیان با هدف رفع چالش ها و توسعه زنجیره های ارزش بومی و حوزه های اولویت دار برای طرح های نوآورانه قشم شد. . الجزیره – شناسایی و حمایت از شرکت ها و واحدهای فناوری دانش بنیان با توجه به نیازهای فعلی در جزیره نوآور قشم و حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم برای اکوسیستم نوآوری و فناوری در جزیره نوآور قشم.

اولویت بندی و تسهیل استفاده از ابزارهای قانون جهش تولید دانش و قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و نوآوری ها و اختراعات بازاریابی با هدف توسعه شرکت ها و فعالیت های دانش بنیان در جزیره نوآور قشم – حمایت از ایجاد و توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان و توانمندسازی فعالان علمی و فناوری و صنعت نوآور جزیره قشم در این زمینه، حمایت از شکل‌گیری و رشد کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش و فناوری جدید با مشارکت عناصر اکوسیستم (شتاب‌دهنده). ، مرکز رشد، کارخانه نوآوری و غیره)

سازمان منطقه آزاد قشم همچنین متعهد به شناسایی زنجیره‌های ارزش محلی جزیره قشم با تمرکز بر فرصت‌ها و مزیت‌های محلی و همچنین شناسایی نیازهای صنایع فعال در آن به منظور توسعه زنجیره‌های ارزش و شناسایی موضوعات اولویت‌دار در این جزیره شد. قشم. جزیره نوآوری، حمایت از تعریف پروژه های دانش بنیان با هدف استفاده از توانمندی های شرکت های دانش بنیان به منظور بهره گیری از فرصت ها و مزیت های بومی جزیره نوآور قشم و رفع نیازهای صنایع فعال آن، با اولویت تخصیص منابع جزیره نوآور قشم و اختیارات سازمان منطقه آزاد برای شرکت های دانش بنیان و فناور به منظور ارتقای فعالیت های دانش بنیان و حل مشکلات بومی جزیره نوآور قشم (موضوع بند الف ماده 12 قانون. ارتقای تولید دانش بنیان) – تخصیص کمک های فنی و اعتباری از دارایی های سرمایه ای جزیره نوآورانه قشم برای ایجاد صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری در جزیره نوآورانه قشم (موضوع بند ت ماده 12 دانش بنیان). قانون تولید (قانون جهش).

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021913360/%D9%82%D8%B4%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF