اخبار

مونتاژ کنندگان اکثر وارثان ارز کشور/ خودروسازان چینی پول کشور را بلعیده اند.

مونتاژ کنندگان اکثر وارثان ارز کشور/ خودروسازان چینی پول کشور را بلعیده اند.

در حالی که منابع ارزی کشور با محدودیت های قابل توجهی مواجه است و صنایع مهم تولیدی کشور از جمله شرکت های خودروسازی (تولیدی)، قطعات یدکی، تایرسازی و سایر صنایع از مشکل تامین ارز مورد نیاز رنج می برند، شرکت های مونتاژ وارث این امر هستند. اکثر ارزهای کشور و بعضاً کسانی که مقدار زیادی سکه دریافت می کنند، باز هم در صف های تخصیص سکه با ارقام بالا دیده می شوند.

به گزارش ایسنا، منابع ارزی کشور به عنوان ثروت ملی همواره باید به نحو شایسته و حداکثری در راستای توسعه و شکوفایی کشور استفاده شود. به عنوان مثال در سال های اخیر کالاها به ویژه غذا و دارو در ردیف اول تخصیص ارز قرار گرفته اند.

در این میان بسیاری از صنایع کشور که صنعت مادر، بزرگ و اصلی هستند، از قضا با مشکل تامین ارز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود مواجه بوده و هستند. به عنوان مثال، قطعه سازان کشور که یکی از مهمترین حلقه های زنجیره تولید و عرضه خودرو و در زمره صنایع مهم کشور به شمار می روند، چندین سال است که تحت فشار ارزی قرار دارند و از «سینیک شدن» خودرو گله مند هستند. صنعت خودرو .

رئیس انجمن و رئیس کمیته مواد اولیه انجمن همگن قطعه‌سازی در این خصوص توضیح می‌دهد: «یکی از مشکلات اساسی، بحث تامین ارز مورد نیاز خودروسازان در زمانی است که ارز خودروساز کم است.» قرار است تامین شود می شنویم که ارز وجود ندارد اما در مقابل می بینیم ارز مورد نیاز خودروسازان چینی به راحتی تامین می شود.

نکته مهم در اینجا این است که در حالی که برای دو خودروساز بزرگ با میانگین نرخ مبادله 2000 تا 2500 دلار برای هر محصول هیچ ارزی (ارز سالن دوم/صرافی) وجود ندارد، مانند خودروهای مونتاژی چینی، گاهی اوقات. بین 14000 تا 16000 دلار ارز (به نرخ مرکز مبادله) تخصیص می یابد و قطعات آن به راحتی وارد، مونتاژ و عرضه می شود. اما همانطور که اشاره کردیم تامین ارز لازم برای تولید محصولات محلی یک چالش بزرگ است.

بررسی آمار گمرک نشان می دهد که تنها یک خودروساز مونتاژی که البته بیشترین تولید خودروهای مونتاژی چین را دارد، در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار ارز برداشت کرده است.

این در حالی است که این شرکت طی سال گذشته در چندین نوبت قیمت محصولات خود را به روز رسانی کرده است، اما با توجه به اینکه در یک نوبت به عنوان مثال قیمت یک یا دو محصول (نه همه محصولات، بلکه محصولات موضوع) به روز شده است. قیمت ها در … مرحله اول) به طور کلی می توان گفت که قیمت محصولات آن در سال 1402 هجری قمری دو یا سه برابر افزایش یافت.

بر اساس آمار گمرک، ارزش کل صادرات کشور در سال گذشته 87 میلیارد دلار و ارزش واردات 66 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است. از 66 میلیارد دلاری که کشور در سال 1402 هجری قمری وارد کرده است، حدود 6 میلیارد دلار مربوط به قطعات و لوازم یدکی خودرو، 782 میلیون دلار مربوط به قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت، 850 میلیون دلار مربوط به واردات کامیون و 224 میلیون دلار بوده است. دلار با واردات 11236 خودرو مرتبط بود.

از سوی دیگر در یک سال 1402 هجری قمری یک میلیون و 338 هزار و 856 دستگاه خودرو با سهم 77 درصد توسط خودروسازان بزرگ (1031947) و 306909 دستگاه خودرو توسط خودروسازان خصوصی با سهم تولید شد. 23 درصد

اگر قیمت کارخانه ای خودروهای سواری و کامیون های کوچک مبنای محاسبه قرار گیرد، فروش این خودروها در سال گذشته به 760 هزار میلیارد تومان می رسید که با احتساب متوسط ​​قیمت دلار آزاد در بازار در سال 1402 ( 51 هزار و 500). تومان) و این عدد معادل 14 میلیارد و 750 میلیون دلار است.

همچنین با احتساب ارزش خودروهای وارداتی به ارقام فوق، (براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول)، فروش خودروهای سواری و کامیون‌های کوچک در سال 1402 در ایران از مرز 15 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و میانگین قیمت خودرو در کشور حدود 600 میلیون تومان (حدود 11.5 دلار) خواهد بود.

از طرفی می توانید گزارش گمرک برای 100 واردکننده اول به کشور و میزان ارز وارد شده در سال 1402 هجری قمری را مشاهده کنید. در این فهرست اسامی 21 شرکت فعال در صنعت خودرو وجود دارد که هشت شرکت خودروسازی سواری در راس فهرست این شرکت های خودروسازی، صنعت خودروسازی وابسته به شرکت های خودروسازی قرار دارد. همچنین اسامی پنج شرکت تولید کننده خودروهای تجاری، دو شرکت تولیدکننده موتورسیکلت و شش شرکت فعال در زمینه تامین قطعات یدکی را مشاهده می کنید.

ارزش واردات این 21 شرکت در سال 1402 هجری شمسی حدود 8.8 درصد از ارزش کل واردات معادل پنج میلیارد و 85 میلیون دلار بوده است که از این میزان ارزش واردات شرکت های سازنده خودروهای سواری و کامیون های کوچک بوده است. که در آن فعالیت می کنند، 3.3 میلیارد دلار گزارش ها حاکی از آن است که حوزه تامین قطعات یدکی بالغ بر 1.46 میلیارد دلار است.

بر اساس آمار وزارت امنیت در این زمینه، به طور متوسط ​​و تقریبی هر خودرو ایران خودرو 3327 دلار و هر خودرو سایپا نیز 2226 دلار ارز در سال 1402 داشته است. نزدیک به سه میلیارد دلار به خودروسازان خصوصی اختصاص یافت که بیش از یک میلیارد آن تنها به گروه مدیران خودرو اختصاص یافت. 540 میلیون دلار سهام کرمان موتور، 300 میلیون دلار سهام بهمن موتور، 140 میلیون دلار سهام آرینپارس موتور، 110 میلیون دلار سهام فردا موتور و 70 میلیون دلار سهام ماموت به مناقصه گذاشته شد.

با توجه به میانگین نرخ ارز تعیین شده برای هر دستگاه، برای ادمیرز موتورز نرخ هر محصول 12.8 دلار، کرمان موتور 9.2 دلار، بهمن موتور و فردا موتور هر کدام 13 دلار، آرینپارس موتور 14.5 دلار و ماموت موتور 17241 دلار است. قابل اعتماد باش

با توجه به آمار و بررسی های فوق به جرات می توان گفت در حالی که منابع ارزی کشور با محدودیت های شدیدی مواجه است، صنایع مهم تولیدی کشور از جمله شرکت های خودروسازی، قطعه سازان، لاستیک سازی و سایر صنایع با مشکل این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. تامین ارز مورد نیاز کلکسیونرها وارثان ارز کشور هستند و گاه کسانی که ارزهای زیادی به دست آورده اند با تعداد بالا دوباره در صف های تخصیص سکه ظاهر می شوند.

در حالی که خودروسازان داخلی برای تولید محصولات ایرانی و داخلی به ارز کمتری نیاز دارند، دسترسی به موقع و کافی به ارز می تواند اکثر مشکلات صنعت خودرو کشور (از تامین کننده مواد اولیه و قطعه سازان گرفته تا صنایع زیر مجموعه مانند تایر) را حل کند. . ) در راستای دستیابی به برنامه های تولید و افزایش تولید خودرو گامی اساسی است ولی این ارز به مونتاژکنندگان چینی (که تقریباً هفت تا هشت برابر ارز محلی برای تولید یک محصول استفاده می کنند) اختصاص می یابد.

چینی شدن صنعت خودروسازی کشور باعث نگرانی صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی شده است. به گونه ای که امسال علاقه اصلی سازندگان چینی شدن این صنعت است، وابستگی به چین در صنعت خودرو به طرز باورنکردنی در حال افزایش است.

این در حالی است که یادمان هم هست سال گذشته مسئولان وزارت حراست آب پاکی را روی دست خودروسازان ریختند و اعلام کردند خودروسازان به فکر تامین ارز مورد نیاز و استفاده از ارزهای صادراتی باشند.

این در حالی است که چندی پیش عزت الله اکبری طلاربشتی – رئیس کمیسیون صنایع شورای اسلامی – ضمن گلایه از این که «ارز نداریم، ارز نداریم» مدام اعلام کرد: از این کار خجالت نمی کشید؟ مسئله؟ پس از 44 سال چرا در این وضعیت قرار داریم؟ همچنین به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم که صنعت و معدن باید از نفت و گاز برای تامین ارز استفاده کند. اینکه بگوییم این صنعت ارز ندارد واقعا شرم آور است.

وی با اشاره به اینکه دو بار از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر حراست دعوت کردیم، یک بار ساعت شش صبح و نوبت دوم عصر، از آنها خواستیم که تخصیص ارز به صنایع را به تعویق نیندازند برای ارز و اختصاص دادیم و وزیر صامت هم این موضوع را رد نکرد.

البته نباید گفت اگرچه گروه صنعتی مدیران خودرو بیشترین ارز را دریافت کرد، اما حجم تولید آن نیز پس از دو خودروساز بزرگ، بیشترین میزان را داشت. از این رو با وجود دریافت ارز فراوان و نگرانی مدام از افزایش قیمت و به روز رسانی محصول، به نظر می رسد تولید را ناامید نکرده است.

همانطور که اشاره کردیم، از مجموع یک میلیون و 338 هزار و 856 دستگاه خودرو تولید شده در کشور در سال گذشته، 306 هزار و 909 دستگاه خودرو توسط بخش خصوصی تولید شده که از این تعداد 251.57 دستگاه خودرو سواری بوده است.

لازم به ذکر است صنعت خودرو و زیر مجموعه های آن (لوازم یدکی، لاستیک و …) جزو کالاهای اساسی نمی باشد و ارز تخصیصی به آن ارز محاسبه شده و تخصیصی تالار دوم (صرافی) می باشد.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021813284/%D9%85%D9%88%D9%86%D8%AA%D8%A7%DA%98%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AB%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C