اخبار

قیمت جهانی مواد غذایی به کجا می‌رود؟

قیمت جهانی مواد غذایی به کجا می‌رود؟

محققان انتظار دارند که تورم جهانی مواد غذایی با حمایت عواملی از جمله کاهش رشد اقتصادی در چین، بهبود قیمت کودها و کاهش نرخ بهره آمریکا که برای کشورهای وابسته به واردات مفید است، به تعدیل ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، نتایج این بررسی نشان داد که تاثیر پدیده ال نینو که در اواسط سال 2023 رخ داد، حداقل در نیمه اول سال 2024 در سراسر جهان محسوس خواهد بود و موجب افزایش عرضه برخی از کالاهای کشاورزی شده است. از جمله ذرت و سویا، اما سایرین مانند برنج و قهوه. پیش بینی موضوعات کلیدی برای بازارهای جهانی کشاورزی در سال 2024 شامل مواردی است که در زیر ذکر شده است.

تورم قیمت مواد غذایی ادامه خواهد داشت.

ال نینو تأثیرات گسترده ای بر کشاورزی جهانی خواهد داشت.

ذخایر جهانی گندم پس از چندین سال کاهش دوباره افزایش خواهد یافت.

ذخایر جهانی ذرت و سویا افزایش خواهد یافت.

کندی رشد اقتصادی در چین بر کشاورزی در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.

قیمت کودهای نیتروژنی در نیمه دوم به سطوح تاریخی کاهش می یابد.

تورم قیمت مواد غذایی ادامه خواهد داشت

نتایج نشان داد که کاهش فشارهای تورمی مواد غذایی در سال 2023 در سال 2024 به ویژه در ایالات متحده ادامه خواهد داشت. با این حال، خطرات، از جمله تداوم ضعف ارز در اقتصادهای نوظهور، پدیده ال نینو و تأثیر آن بر چندین منطقه کلیدی رشد، و تداوم مورد انتظار اقدامات حمایتی تجاری، همچنان وجود دارد. افزایش عرضه برخی از کالاها از جمله ذرت، سویا و گندم به کاهش فشارهای تورمی در سال 2024 کمک خواهد کرد.

رشد اقتصادی ضعیف در چین احتمالاً تقاضای این کشور برای واردات محصولات کشاورزی را کاهش می دهد و به کاهش قیمت های جهانی کمک می کند. قیمت مواد غذایی در ترکیه در حال حاضر 484 درصد بیشتر از سال 2020 است، اما این بسیار کمتر از سطحی است که در جولای گذشته مشاهده شد، زمانی که قیمت ها نسبت به سال 2020 566 درصد افزایش یافت.

ال نینو تأثیرات گسترده ای بر کشاورزی جهانی خواهد داشت.

برخی از عمیق ترین تأثیرات بر کشاورزی در سراسر جهان در سال 2024 از پدیده آب و هوایی ال نینو ناشی می شود که در نیمه دوم سال 2023 آغاز می شود و جایگزین شرایط لانینیا می شود که در سه سال گذشته حاکم بود. دانشمندان آب و هوا انتظار دارند که پدیده ال نینو حداقل در بازه زمانی آوریل تا ژوئن 2024 با ما ادامه یابد.

ال نینو به آرژانتین کمک می کند تا از برداشت های ضعیف و خشکسالی در سال 2023 با تولید بسیار بیشتر سویا، ذرت و گندم در سال 2024 بهبود یابد. اما در آسیای جنوب شرقی، پدیده ال نینو باعث بارندگی نامنظم و افزایش خشکسالی شد. این امر خطراتی را برای تولید محصولات زراعی در بسیاری از کشورها به همراه دارد، از جمله کاهش تولید برنج و قهوه در هند، تایلند و ویتنام، و روغن پالم در اندونزی.

پیش بینی های مختلف محصول در نتیجه پدیده ال نینو بر جریان تجارت جهانی تأثیر می گذارد. با کاهش تولید گندم در سال 2023 به دلیل ال نینو، استرالیا احتمالاً در بیشتر سال 2024 نقش کاهشی در تجارت جهانی گندم ایفا خواهد کرد.

ذخایر جهانی گندم پس از چندین سال کاهش دوباره افزایش خواهد یافت.

بر اساس مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر یادگیری ماشین، ذخایر گندم در سال ۲۰۲۴ پس از چهار سال متوالی کاهش ذخایر، به استثنای چین، افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود شروع مطلوب کاشت گندم زمستانه در ایالات متحده و روسیه، همراه با چشم‌انداز بهبود کاشت محصول در اواخر سال 2024 در آرژانتین و استرالیا، ذخایر جهانی گندم را تقویت کند.

ذخایر جهانی ذرت و سویا افزایش خواهد یافت.

ذخایر جهانی ذرت و سویا، به استثنای چین، در بیشتر پنج سال گذشته کاهش یافته است. انتظار می رود سال 2024 این روند را معکوس کند، زیرا افزایش تولید در بسیاری از کشورها، تا حدی با کمک ال نینو، ذخایر ذرت و سویا را افزایش می دهد.

برزیل بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده سویا در جهان است و رکورد محصول آن در سال 2023 به جبران کاهش تولید در جاهای دیگر کمک کرد. بر اساس مدل پیش بینی عملکرد سویا برزیلگرو، تولید برزیل در سال 2024 همچنان قوی خواهد بود، اگرچه سال به سال کاهش می یابد.

بر اساس مدل پیش‌بینی تولید سویا در آرژانتین، انتظار می‌رود که تولید سویا در آرژانتین پس از محصول خشکسالی ناامیدکننده سال گذشته به شدت افزایش یابد. آرژانتین بزرگترین صادرکننده روغن سویا و کنجاله سویا در جهان است.

کندی رشد اقتصادی در چین بر کشاورزی در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.

کاهش پیش بینی شده رشد اقتصادی چین در سال 2024 تأثیر گسترده ای بر صنایع کشاورزی در سراسر جهان خواهد داشت. چین بزرگترین خریدار کالاهای کشاورزی در جهان است.

گزارش سالانه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی 15 درصد رشد خواهد کرد، در حالی که انتظار می‌رود رشد بهره‌وری کشاورزی اندکی سریع‌تر افزایش یابد و قیمت کالاهای کشاورزی را به کاهش در سطوح فعلی تعدیل شده با تورم یا کمتر باقی می مانند.

در سطح جهانی، انتظار می رفت که استفاده از غلات برای غذا در دوره پیش بینی تا سال 2023 حدود 150 میلیون تن افزایش یابد که افزایشی 13 درصدی را نشان می دهد که برنج و گندم بیشتر این گسترش را تشکیل می دهند. مهم ترین عامل پشت سر رشد مورد انتظار در استفاده از محصولات غذایی از محصولات اصلی، رشد جمعیت است که انتظار می رود در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا با بیشترین سرعت افزایش یابد.

این گزارش نشان می‌دهد که انتظار می‌رود مصرف شکر و روغن‌های گیاهی افزایش یابد، که نشان‌دهنده ادامه روند به سمت غذاهای آماده و فرآوری‌شده است، به‌ویژه در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​که شهرنشینی سریع را تجربه می‌کنند. در عین حال، نگرانی‌های مربوط به سلامت و تندرستی احتمالاً بسیاری از کشورهای پردرآمد را به مصرف کمتر گوشت قرمز و دوری از روغن‌های گیاهی وادار می‌کند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات خوراک دام از رشد تولید دام در کشورهایی که بخش دامداری در حال تغییر از سیستم‌های تولید سنتی به تجاری است، پیشی بگیرد، در حالی که انتظار می‌رود کالاهای کشاورزی به عنوان خوراک برای تولید عمدتاً در کشورهای در حال توسعه استفاده شوند. انتظار می‌رود تجارت کالاهای کشاورزی و شیلات در دهه آینده سالانه حدود 1.3 درصد رشد کند که کندتر از دهه گذشته (3.3 درصد به طور متوسط)، زیرا انتظار می‌رود رشد تقاضای واردات جهانی کند شود.

چشم انداز کشاورزی از 2023 تا 2032

چشم انداز کشاورزی 2023-2032 ارزیابی اجماع از چشم انداز 10 ساله بازارهای کالاهای کشاورزی در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی ارائه می دهد و به عنوان مرجعی برای تحلیل و برنامه ریزی سیاست های آینده نگر عمل می کند. افزایش اخیر قیمت نهاده های کشاورزی در دو سال گذشته نگرانی هایی را در مورد امنیت غذایی جهانی ایجاد کرده است.

پیش بینی های امسال نشان می دهد که افزایش هزینه های کود می تواند منجر به افزایش قیمت مواد غذایی شود. انتظار می رود مصرف جهانی غذا در دهه آینده سالانه 1.3 درصد رشد کند که به دلیل کاهش انتظاری در رشد جمعیت و درآمد سرانه، سرعت کمتری نسبت به دهه قبل دارد. پیش‌بینی امسال نیز با استفاده از روش‌های ریاضی برای تخمین تلفات و ضایعات غذا، تخمین‌های بهبود یافته‌ای از مصرف غذا ارائه می‌کند.

کشاورزی تحت تأثیر چندین رویداد فراتر از کنترل کشاورزان است، مانند بحران های اقلیمی و ژئوپلیتیکی که همچنان کشاورزان را تحت فشار قرار می دهد. این تأثیرات بر بهره وری، تجارت، تقاضای مصرف کننده، قیمت ها و در نهایت درآمد کشاورزان تأثیر دارد. قیمت مواد غذایی همچنان بالاست، که همراه با انتظارات رشد اقتصادی پایین، چشم انداز بهبود تقاضای مصرف کننده را محدود می کند.

سه سال گذشته برای کشاورزان، تجار و تولیدکنندگان مواد غذایی بسیار پرنوسان و چالش برانگیز بوده است. موج های پی در پی خشکسالی، بیماری و جنگ قیمت کالاهای کشاورزی را به سطوح بی سابقه ای افزایش داده است. چالش‌هایی که مصرف‌کنندگان با آن مواجه بودند قبلاً پیش‌بینی می‌شد، زیرا شاهد کاهش تقاضای مصرف‌کننده در پاسخ به مقرون به صرفه بودن بودیم. فدرال رزرو آمریکا شرایط وام دهی را تشدید کرد، نرخ بهره را افزایش داد و دلار را تقویت کرد، که به کاهش قیمت کالاهایی مانند گندم و سویا، همراه با ضعف روبل روسیه و یوان چین منجر شد.

پیش بینی ها برای سال 2024 نشان دهنده کاهش تورم مواد غذایی است. در واقع، در حالی که قیمت محصولات کشاورزی به طور کلی در حال کاهش است، قیمت کالاهایی مانند شکر و کاکائو در بیشتر سال 2023 افزایش یافته است، تا حدی به دلیل این واقعیت است که خشکسالی های مرتبط با ال نینو در بسیاری از مناطق جنوب شرقی آسیا، هند و استرالیا وجود دارد. و بخش هایی از آفریقا

به گفته FarmingDive، انتظار می رود تولیدکنندگان از فرصت های جدید در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و کشاورزی احیا کننده بهره مند شوند. پیشرفت در انرژی های تجدیدپذیر و کشاورزی هوشمند با آب و هوا به افزایش بازده و سود دهی کشاورزان در سال 2024 پس از یک سال چالش برانگیز که با هزینه های تولید کمتر و تقاضای مصرف کننده کمتر مشخص شده است، کمک خواهد کرد.

رقابت به سمت انرژی پاک و ظهور کشاورزی احیاکننده فرصت‌های درآمدی جدیدی را برای کشاورزان باز می‌کند و کشاورزان می‌توانند با هوشمندتر شدن تجهیزات مزرعه، از طریق نیروی کار و کارآیی ورودی‌ها، پس‌انداز بیشتری داشته باشند. با این حال، تردیدها همچنان باقی است. تغییرات آب و هوایی غیر قابل پیش بینی همچنان سلامت محصولات کشاورزی و دام را تهدید می کند.

برترین کشورهای تولید کننده محصولات کشاورزی در سال 2023

کشاورزی که اغلب به عنوان ستون فقرات یک ملت از آن یاد می شود، نقش اساسی در حفظ زندگی بر روی زمین دارد. تا سال 2023، چشم انداز کشاورزی جهانی به سرعت متحول خواهد شد که توسط پیشرفت های تکنولوژیکی، شیوه های پایدار و افزایش تقاضا برای غذا، فیبر و سوخت هدایت می شود.

بخش کشاورزی در کشورهای مختلف همواره در حال نوآوری و اتخاذ روش های جدید برای پاسخگویی به این خواسته ها است. در اینجا پنج کشور برتر تولیدکننده کشاورزی در جهان برای سال 2023 با در نظر گرفتن روش‌های مختلف کشاورزی از جمله کشاورزی ارگانیک، کشاورزی عمودی، هیدروپونیک و موارد دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد.

چین

وزارت کشاورزی چین ماموریتی برای نوسازی و تغییر شیوه های کشاورزی داشته است. چین با جمعیتی بالغ بر 1.4 میلیارد نفر، نیاز مبرمی به تامین غذای شهروندان خود دارد و برای رسیدن به این هدف، این کشور سرمایه گذاری زیادی در کشاورزی و کشاورزی پایدار انجام داده است. کشاورزی ارگانیک، کشاورزی عمودی و کشاورزی دقیق شتاب بیشتری به دست آورده و به موفقیت کشاورزی در چین کمک کرده است. وزارت کشاورزی و رفاه کشاورزان نقش مهمی در پیشبرد این طرح ها داشته است.

هندوستان

هند به لطف مناطق متنوع کشاورزی-اقلیمی، یک نیروگاه کشاورزی جهانی باقی مانده است. چشم انداز کشاورزی هند بسیار متنوع است، از کشاورزی سنتی تا کشاورزی پیشرفته تجاری. کشاورزی ارگانیک و شیوه های کشاورزی پایدار نیز از طریق سازمان ها ارائه می شود.

ایالات متحده

ایالات متحده از دیرباز پیشرو در کشاورزی تجاری و تجارت کشاورزی بوده است. این کشور در تولید و مدیریت محصولات زراعی با گستره وسیعی از زمین های قابل کشت برتر است. USDA نقش مهمی در حمایت از کشاورزان آمریکایی ایفا می کند. ایالات متحده همچنین در خط مقدم کشاورزی دقیق قرار دارد و از فناوری و داده ها برای بهبود شیوه های کشاورزی استفاده می کند.

برزیل

برزیل به عنوان یک نیروگاه در کشاورزی، به ویژه در تولید سویا، گوشت گاو و طیور ظاهر شده است. وزارت کشاورزی فعالانه در ترویج شیوه های کشاورزی پایدار مشارکت داشته است. برزیل به دلیل کشاورزی تجاری گسترده و مدرن خود شناخته شده است که سهم قابل توجهی در تولید جهانی غذا دارد.

روسیه

بخش کشاورزی در روسیه در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این کشور از قلمرو وسیع و شرایط آب و هوایی مطلوب در برخی مناطق بهره می برد. کشاورزی روسیه شامل ترکیبی از شیوه های سنتی و مدرن است. وزارت کشاورزی توسعه زمین های کشاورزی و پذیرش فناوری های جدید را هدایت می کند.

بر اساس گزارش Guru Intelligence، در سال 2023 تولیدکنندگان پیشرو محصولات کشاورزی جهان طیف وسیعی از روش های کشاورزی از سنتی تا پیشرفته را اتخاذ خواهند کرد. وزارتخانه‌ها و ادارات کشاورزی در کنار سازمان‌هایی مانند سازمان خواربار و کشاورزی، نقش کلیدی در ترویج شیوه‌های پایدار و تضمین امنیت غذایی دارند. این کشورها به رهبری چین، هند، ایالات متحده، برزیل و روسیه، نقش عمده ای در شکل دادن به چشم انداز کشاورزی جهانی و پاسخ به تقاضای روزافزون برای محصولات کشاورزی دارند.

همانطور که به جلو می رویم، آینده کشاورزی امیدوارکننده به نظر می رسد زیرا نوآوری هایی مانند کشاورزی عمودی، کشاورزی دقیق، و شیوه های کشاورزی احیاکننده نقش مهمی در تضمین آینده غذایی ما دارند. اقتصاد چین به عنوان بزرگترین خریدار کالاها در جهان، نقش اصلی را در تعیین جهت آینده قیمت محصولات کشاورزی ایفا می کند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021611498/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%88-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF