اخبار

علی برای کشت برنج، باید به یکی از استان‌های زیر سفر کند کدام یک از گزینه‌های زیر را به او پیشنهاد می‌کنید؟ مطالعات اجتماعی ششم شماره 154274 گاما

پس اگر مایل به آشنایی با مراحل کاشت برنج هستید با ما همراه شوید. شرایط بارش باران نسبت به سال گذشته بهتر است، اما همچنان میزان بارش در کشور نسبت به بلند مدت ۱۴ درصد کاهش یافته و این شرایط برای استان‌های خشک کشور بدتر است. کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ۱۳ مرداد، خبر داده بود که سال ۱۳۸۹ هشت هزار هکتار زمین در کل کشور با فاضلاب آبیاری می‌شده و این رقم در حال حاضر به یک چهارم تقلیل یافته‌است. خبرگزاری ایلنا، نیز روز شنبه ۱۵ شهریور، در گزارشی از آبیاری برخی از زمین‌های کشاورزی شهرری و ورامین با فاضلاب خبر داده و افزوده بود که طبق آمار رسمی در نزدیک به ۵۰ درصد از این مزارع، برنج کشت می‌شود. در سالی که از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده است، یکی از حوزه‌های مهم تحقق این شعار، بخش کشاورزی است و در این حوزه خوزستان به واسطه داشتن ذخایر آبی مناسب و زمین‌های حاصلخیز نقش ویژه‌تری دارد. وبسایت و فروشگاه برنج گل بابا ، با سابقه تامین انواع برنج در صنعت کشاورزی و با هدف رضایت مشتریان فعالیت می کند.

– مرحله کاشت خزانه

با مشاهده آلودگی در زمین اصلی با استفاده از تله نوری و حالات مختلف رشدی آفت در مزرعه در صورت نیاز به مبارزه شیمیایی می توان تا زمان حداکثر پنجه زنی از گرانول ریجنت 2/0 درصد به مقدار 20 کیلو گرم در هکتار استفاده نمود. اما در مرحله پس از حداکثر پنجه زنی تا قبل از برداشت محصول با توجه به بیولوژی آفت و تداخل نسل 2 و 3 ازامولسیون دیازینون 60% و یا اکامت 50% به مقدار یک در هزار حداکثر دو نوبت استفاده نمود. هدف اصلی از آماده سازی زمین داشتن خاک در شرایط فیزیکی مطلوب برای پرورش برنج است. شخم زدن و کاشت زمین به سطح از پیش تعیین شده ای که به گیاهان برنج امکان می دهد سیستم ریشه ای خوبی ایجاد کنند، انجام می شود.

مدیریت آب مورد نیاز مزرعه برنج

اگر چه مناطقی با میانگین بارندگی سالانه بین ۱۷۵ تا ۳۰۰ سانتی متر مناسب تر هستند. برنج یک محصول گرمسیری است و در جایی رشد می کند که میانگین درجه حرارت در طول فصل رشد بین ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. دروگرهای متصل به خرمنکوب فقط عمل بریدن ساقه های برنج را انجام می دهند و ساقه های بریده شده بعد از یک روز از مزرعه جمع آوری می کنند. علت اینکه یک روز ساقه های برنج در شالیزار باقی می ماند این است که روطوبت دانه های برنج پایین بیاید. بعد از پایین آمدن رطوبت شالی ساقه های برنج را به اندازه یک مشت دسته و هر ۲۰ مشت ساقه را یک دسته بزرگتر درست می کنند که به آن در گویش گیلکی درز می گفته می شود. برای جلوگیری از رشد علف های هرز از سم بوتاکلر مایع استفاده می شود و برای مبارزه با آفات که شامل مکس سیاه و کرم ساقه خوار برنج است از سموم زیر استفاده می شود.

آماده کردن زمین برای کاشت برنج

به مرحله ای که بذر برنج در قسمتی از زمین کاشته می شود تا تبدیل به نشاء شده و در محل اصلی کاشته شود خزانه می گویند. بهترین برنامه کودی برای خزانه برنج در مرحله خزانه، agriculture-na.ir اسید هیومیک و اسید فولیک همراه با مقدار مورد نیاز از کودهای سه بیستبرنج است. نحوه مصرف کودهای اسید هیومیک پودری برای برنج نیز به صورت محلول در آب خزانه است.

به علاوه شخم زدن در زمستان باعث می شود خاک زیر و رو شود و زمین برای کاشت برنج آماده شود و شرایط مناسب تری پیدا کند. از آنجایی که مراحل کاشت برنج در ایران عموماً به روش نشائی انجام می‌شود، کشاورزان از حدود ۶ ماه قبل از عملیات جوانه‌دار کردن بذرها، یعنی در فصل پاییز، عملیات آماده کردن قطعه زمین کشاورزی موسوم به خزانه را انجام می‌دهند. برای جوانه‌دار کردن بذر برنج، ابتدا مقدار زیادی محلول آب و نمک تهیه می‌کنند. سپس کشاورزان شلتوک‌هایی که از پارسال نگه داشته‌اند را داخل آب و نمک می‌ریزند. بذرهای سبک روی سطح آب می‌آیند و بذرهای سنگین‌تر ته نشین می‌شوند.