اخبار

نگرانی از چینی شدن صنعت خودرو/ 4 چالش بزرگ برای خودروسازان و قطعه سازان

نگرانی از چینی شدن صنعت خودرو/ 4 چالش بزرگ برای خودروسازان و قطعه سازان

دبیر انجمن صنایع همگن سازندگان موتور و قطعات خودرو کشور ضمن اشاره به نشست اعضای این انجمن با وزیر صمت و تشریح چالش های برتر صنعت خودرو کشور (خودروسازی و قطعه سازی) و با انتقاد از چینی شدن خودروسازی کشور به تشریح الزامات و الزامات طرح تولید یک میلیون و 700 هزار خودروی پولی در سال جاری پرداخت.

آرش محبی نژاد – دبیر انجمن صنایع همولوگ موتور و قطعه سازان کشور در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه دستیابی به تولید خودرو در سال جاری نیازمند چهار الزام اساسی است، گفت: در درجه اول، اصلاح روش قیمت گذاری خودرو و در نتیجه قیمت گذاری قطعات یدکی تاکید می شود؛ تا خودروسازان و قطعه سازان ضرر نکنند و با سودآوری این بخش و شرکت ها، سهامداران نیز بتوانند به صورت خودکار سرمایه گذاری کنند و سهام بورس در حوزه خودروسازان فعال تر شود. این قطعاً رونق را به این صنعت و کل اقتصاد باز خواهد گرداند.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو، لکوموتیو و موتور یکی از 64 صنعت دیگر کشور است و می تواند بسیاری از صنایع را فعال و به حرکت درآورد. تامین این نیاز اساسی باعث جهش تولید و مشارکت مردمی نیز می شود. علاوه بر این، اگر صنعت خودرو به تولید باکیفیت و در مقیاس بزرگ بازگردد، مشارکت مردم در این صنعت نیز افزایش می یابد.

دبیر انجمن موتورهای همگن قدرت و قطعات یدکی کشور افزود: دومین چالش پیش روی این صنعت است. کسری نقدینگی باعث رونق تولید از نظر گردش و کیفیت می شود او هست؛ افزایش تیراژ از 1.3 میلیون دستگاه در سال گذشته به 1.7 میلیون دستگاه در سال جاری، علاوه بر ارتقای کیفی خودروها و کنار گذاشتن برخی خودروها و جایگزینی آنها با محصولات جدید، به ویژه در مورد خودروهای مونتاژی که قیمت و هزینه یکسانی دارند. بالاتر است و ما به نقدینگی بیشتری نیاز داریم.

محبی نژاد ضمن اشاره به چالش تامین نیروی انسانی وی در این صنعت گفت: متاسفانه در حال حاضر با مشکل کمبود نیروی ماهر و حتی کارگر ساده در کشور مواجه هستیم.

این فعال صنعتی تصریح کرد: در خصوص مواد اولیه داخلی و خارجی نیز شاهد این هستیم که عمده تولیدکنندگان مواد اولیه (اعم از فلزات داخلی، فلزات رنگین، محصولات پتروشیمی و…) عمدتاً دولتی و یا در اختیار دولت هستند که کمبود دارد و کیفیت محصولاتش در حد مطلوب نیست و گاها شاهد عرضه محصولات با قیمت های جهانی و حتی بالاتر در بورس هستیم.

دبیر انجمن قطعه سازان همولوگ خودرو کشور در ادامه تامین ارز مناسب وی آن را سومین چالش پیش روی این صنعت دانست و گفت: اکنون شاهد یک نظم نسبی در تخصیص ارز به شرکت های خودروساز و قطعات یدکی هستیم. در این زمینه جلساتی با مسئولان وزارت امور خارجه داشتیم و مشکلات را بیان کردیم و راهکارهای خوبی نیز پیشنهاد شد. ضمناً انجمن در این زمینه اهتمام داشته و تا جایی که اختیارات ما اجازه می دهد، مشکلات را به همراه وزارت حریم خصوصی رصد کرده ایم.

محب نژاد تصریح کرد: این انجمن تنها تشکل خصوصی تخصصی است که زیر نظر وزارت حریم خصوصی تشکیل شده و در راستای اهداف وزارت حریم خصوصی حرکت می کند و راهکار ارائه می دهد.

است برای بحران انرژی در فصول مختلف سال وی به چهارمین چالش بزرگ پیش روی این صنعت اشاره کرد و گفت: با عدم تناسب عرضه و تقاضای انرژی در کشور مواجه هستیم. بنابراین قطع برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان برای صنایع مشکل ایجاد می کند. این مشکل باید به هر شکلی توسط مسئولان وزارتخانه های نفت و نیرو حل شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان موتور و قطعات خودرو کشور تایید کرد: اما چالش های ذکر شده شرط اساسی تری دارد که آن نوسازی ماشین آلات و دانش فنی برای تولید خودرو تولید محصولات بین المللی با کیفیت بالا و مدرن. در این حوزه نیاز به ریال و ارز وجود دارد که اگر تقویت نشود نمی توان انتظار تحولی در صنعت خودرو داشت.

نگرانی در مورد Sinicization صنعت

این فعال حوزه صنعت قطعات یدکی کشور خاطرنشان کرد: آنچه در دیدار اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تاکید قرار گرفت، علاقه سازندگان و محیط پیرامون صنعت خودرو در سال جاری به ویژه نگرانی است. در مورد چینی شدن صنعت خودرو این صنعت. وابستگی به چین در صنعت خودرو به طرز باورنکردنی در حال افزایش است.

محب نژاد گفت: هدف از تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو که رکورد تولید کشور در سال های 1390 و 1396 است، به شرط رعایت الزامات اولیه قابل دستیابی است و دست نیافتنی نیست. خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن استماع نظرات اعضای انجمن، قول های مثبتی برای تامین الزامات و رفع موانع داد.

دبیر انجمن قطعه سازان یکپارچه ادامه داد: این اهداف قطعا با اتحاد، همدلی و جلب مشارکت مردمی از سوی سیاست گذاران و مسئولان قابل تحقق است. باید گفت بیشترین مشارکت مردم می تواند در حوزه تامین نقدینگی و سرمایه گذاری باشد.

کیک کسری نقدی…

وی افزود: این انجمن «کیک کسری نقدینگی» را به بخش‌های مختلفی از جمله تأمین سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای صنعت خودرو، بورس و مشارکت سهامداران و همچنین جلوگیری از عملکرد تورم‌زدایی بانک‌ها در اعطای تسهیلات تقسیم کرد. وزیر صامت همچنین قول داد در جلسات مختلف با نمایندگان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و با حضور بخش خصوصی این موضوعات را مطرح کند.

محب نژاد تاکید کرد: اینگونه است که می توانیم در پایان سال علاوه بر جلب رضایت مشتریان و سهامداران شرکت های دولتی مانند ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن و شرکت های اصلی قطعه سازی حاضر در بازار، به عملکرد بسیار خوبی دست یابیم. بازار سهام نیز می تواند به سوددهی لازم دست یابد

لزوم طراحی برنامه جامع برای صنعت خودرو

به گفته این فعال صنعت قطعات یدکی کشور، از آنجایی که برنامه ریزی جامعی در صنعت خودروسازی کشور وجود ندارد، حرکت خاصی از زیرساخت ها در این صنعت دیده نمی شود. بنابراین لازم است هر چه زودتر برنامه ای جامع با یک سیاست واحد ترتیب داده شود تا همه فعالان این صنعت در آینده وظایف خود را بدانند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021812770/%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DB%B4-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%88