اخبار

پتانسیل تامین نهاده های دام و طیور با کشاورزی فراسرزمینی می تواند به یک مرکز غذایی برای منطقه تبدیل شود.

پتانسیل تامین نهاده های دام و طیور با کشاورزی فراسرزمینی می تواند به یک مرکز غذایی برای منطقه تبدیل شود.

مجری طرح کشاورزی فرامرزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با ایجاد شرایط برای کشاورزی فرامرزی می توان مواد اولیه تولید نهاده های مورد نیاز شیلات، دام، طیور و محصولات صنایع غذایی را تامین کرد. کشور و ایالت صادرات مازاد داخلی و پاسخ به این موارد امنیت غذایی کامل را در کشور تضمین می کند و یک قطب غذایی و ارزی از جمله ارزش افزوده در منطقه ایجاد می کند.

رضا فتوحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، اظهار داشت: جمعیت ایران، محدودیت منابع کشاورزی به ویژه آب و خاک و تغییرات مخرب آب و هوایی از یک سو و افزایش تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی از سوی دیگر باعث شده است. دشوار است وی گفت به ویژه دستیابی به امنیت غذایی پایدار باید به یکی از اهداف آن تبدیل شود، به ویژه دسترسی فیزیکی به غذا در قرن حاضر. ایران نیز مانند بسیاری از کشورهایی که در اقلیم های خشک و نیمه خشک قرار دارند، با چالش چگونگی تامین مواد غذایی مورد نیاز خود مواجه خواهد بود. نیازهای تغذیه ای در آینده نزدیک

35 میلیون هکتار زمین زراعی داریم

وی افزود: از 165 میلیون هکتار اراضی کشاورزی ایران، تنها 35 میلیون هکتار از آن زمین قابل کشت است و به دلیل تغییر اقلیم و کاهش بارندگی، تنها شش میلیون هکتار اراضی آبی و هفت میلیون هکتار دیم وجود دارد. زمین. زمین قابل کشت برای محصولات کشاورزی. از این اراضی زراعی طبق آمارهای موجود سال گذشته تنها 11 میلیون تن گندم توانستیم تولید کنیم.

ظرفیت فعلی آب و هوا پاسخگوی نیاز 85 تا 90 میلیون نفر نیست

مجری طرح کشاورزی فرامرزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیاز کشور به انواع کالاهای اساسی آب – مغذی مانند ذرت، جو، سویا و سایر دانه های روغنی، یونجه و سایر محصولات اساسی برآورد می شود. حدود 35 تا 37 میلیون تن در سال ظرفیت فعلی در شرایط کنونی عملا پاسخگوی نیاز 85 تا 90 میلیون نفر در کشور نخواهد بود و باید خلاء فعلی با حل واردات محصولات مطابق با تصمیمات دولت نیازهای کشور است.

به گفته وی، بر اساس آمار مشاور معاونت بازرگانی، میزان واردات این محصولات معادل 26 میلیون تن است.

چالش کمبود عرضه جهانی غذا

وی بیان کرد: اطلاعات موجود حاکی از آن است که کشورمان برای تامین امنیت غذایی در تامین محصولات کشاورزی چاره ای جز تامین محصولات کشاورزی در قالب واردات نخواهد داشت. علیرغم نگرانی از عدم امکان واردات مواد غذایی مورد نیاز به دلایل متعدد از جمله در دسترس نبودن عرضه جهانی مواد غذایی و محصولات کشاورزی به دلیل حوادث سیاسی و جنگ های اخیر از سوی تامین کنندگان، کشور با چالش بزرگی روبرو خواهد بود.

به گفته وی، راه حل واردات برای پاسخگویی به مازاد تقاضای مواد غذایی کارایی خود را از دست داده و ناکارآمد می شود.

فتوحی خاطرنشان کرد: البته راهکارهای دیگری نیز برای تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور بر اساس واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی اتخاذ شده است که برخی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حال انجام آن هستند.

تولید نهاده ها و محصولات کشاورزی در سایر کشورها

وی ادامه داد: به عبارت دیگر علاوه بر کشاورزی و اصلاح نژاد در کشور، نهاده های دامی و محصولات اساسی کشاورزی در سایر کشورها نیز تولید می شود و آن محصولات به منظور تامین نیاز داخلی به داخل کشور حمل و سپس بستری برای فرآوری ایجاد می شود. و افزودن ارزش به مازاد برای این منظور، صادرات و همکاری کشورهای منطقه از طریق ترانزیت و مبادله می تواند فرآوری محصول را فراهم کند که در نهایت منجر به ایجاد دپارتمان هایی برای تولید یا واردات می شود محصول و امکان مدیریت مستقل بخش کشاورزی بدون وابستگی مالی به دیگران.

دستاوردهای کشاورزی فراسرزمینی؛ یک مرکز غذایی در منطقه ایجاد کنید و ارز خارجی کسب کنید

مجری طرح کشاورزی فرامرزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با ایجاد شرایط کشاورزی در خارج از مرزها برای آن دسته از شرکت های تولیدی داخل کشور مانند صنایع تولیدی و تکمیلی، صنایع غذایی، صنایع تولید خوراک طیور، آبزی پروری، طیور. مزارع و دامداری های صنعتی، امکان تامین مواد اولیه برای تولید نهاده های دامی و ماهی، طیور، خوراک دام، طیور و محصولات صنایع غذایی به کشور و حمل و نقل و صادرات مازاد بر این امور وجود دارد منجر به امنیت کامل غذایی در کشور و راه اندازی مرکز ارز و مواد غذایی از جمله ارزش افزوده در منطقه خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی در حال تدوین سیاست‌ها و مدیریت شرکت‌های واجد شرایط برای ایجاد زنجیره کامل غذایی و تولید و صادرات محصولات است.

فتوحی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا برنامه راهبردی، نیازها و پیشنهادات حمایتی سایر سازمان های مذکور در سامانه های کشاورزی فراسرزمینی مصوب 14 اردیبهشت 1394 شورای محترم دولت در خصوص ایجاد مرکز غذایی را تدوین کند. تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی و تنوع بخشیدن به منابع وارداتی.

کشاورزی فراسرزمینی 30 درصد امنیت غذایی را تامین می کند

فتوحی در پایان گفت: در بحث امنیت غذایی علاوه بر آب و خاک، توجه به مسائل قومیتی و کشاورزی به عنوان دو عامل اصلی و کشاورزی فرامرزی به عنوان سومین عامل مهم با نرخ تا 30 درصد در مواد غذایی است. امنیت.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021410260/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%B7%DB%8C%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C