اخبار

کشاورزی ارگانیک در ایران مجله خبری کشاورزی

در این مقاله، بررسی کوتاهی از فنآوری های IoT اخیر، اینترنت اشیا در کشاورزی ایران و ارزش بالقوه IoT در آیندهی کشاورزی میپردازیم. سرمایه گذاری مشترک طی بیش از سه سال در حدود R21 (راند: واحد پول آفریقای جنوبی)میلیون برآورده شده است، گفتنی است پلت فرم ” Connected Farmer “، یک پلت فرمی مبتنی بر وب از نوع cloud-based (4)و نرم افزارهای تلفن همراه ارایه شده که امکان ارتباط هزاران کشاورز خرده پا را به زنجیره ارزش کشاورزی برای دسترسی به اطلاعات، خدمات، و بازار فراهم می کند. نمای آن به گلخانههای سنتی و قدیمی شباهت دارد ولی کاراترین عملکرد را دارد. کشاورزی سنتی متکی به آب و هوای محیط خود است و تنها محصولاتی توان پرورش را دارند که با آب و هوای آن منطقه سازگار باشند.

کشاورزی دقیق، یک مفهوم کلی برای رویکردهای مبتنی بر IoT است که کشاورزی را کنترل میکند. اقتصاد کشاورزی برای رشد اقتصادی بسیار مهم است: در سال ۲۰۱۸، ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) جهانی و در برخی از کشورهای در حال توسعه بیش از ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. روزنامه دنیای اقتصاد (۳۰۷۸). در دنیای امروز با نگرانیهای موجود و کمبود منابع، نیاز است تا کشاورزی را به سوی کشاورزی پایدار (مثلاً کشاورزی زیستی) یا کشاورزی فشرده (مثلاً صنعتی) پیش ببریم تا بتوانیم نیازها را در آینده برطرف نماییم. آیوتی این باور را ایجاد کرده است که شبکه ای از سنسور ها،محرک ها،دوربین ها،ربات ها، درون ها و بقیه دستگاه های متصل به شبکه این امکان نظارت و کنترل و تصمیم گیری به صورت خودکار بی سابقه ای را برای کشاورزی ایجاد میکند، و امکان ایجاد نوآوری های بسیاری را در این صنعت کهنه به وجود می آورد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق گیت وی ها به سرور شبکه ارسال گشته و در نهایت در پلتفرم آبزیان قابل نمایش میباشند. بهترین انتخاب با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار می تواند در نهایت سودآوری بسیاری به همراه داشته باشد. جمعیت جهان روز به روز درحال گسترش است و به همین علت نیاز به رشد پایدار در تولید محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می شود.

پرورش محصولات فصل گرم در مناطق سردسیر و یا فصول سرد سال و بالعکس از بزرگترین دستاورد های کشت گلخانه ای بوده و البته این تنها بخشی از مزایای کشت گلخانه می باشد. با استفاده از این اطلاعات، آنها می توانند حیوانات بیمار را شناسایی کنند، بنابراین می توان آنها را از گله جدا کرد تا از شیوع بیماری جلوگیری شود. شاید شما توانایی، امکانات و تخصص لازم برای احداث گلخانه و تولید محصول را ندارید، ولی همچنان علاقه دارید در همین صنعت فعالیت کنید و کسب درآمد کنید. داشتن شریک تجاری و بازار قوی الزامی است و شاید این مسأله برای بسیاری از افراد چالشبرانگیز باشد. نوروزیان میگوید: سبد آفتکشی در ایران در سال ۹۰ دارای ۹ مورد آفتکش غیرشیمیایی بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۵۰ مورد رسید و اکنون ۶۰ مورد است که کاملا سالم و بیضرر بوده و برای بیش از ۷۰ آفت مهم استفاده میشود. تا بحال از آنها در عملیات و پروژههای بیشماری مورد استفاده قرار گرفتهاند که نتیجهی همهی آنها موفقیتآمیز بوده است. شاید تا بحال برای شما پیش آمده که به دلیل علاقه یا رشتهی تحصیلی خود یا به هر دلیل دیگری، تصمیم به اشتغال در حوزه ی کشاورزی گرفتهاید.

گلخانه به فضای محدودی اطلاق می شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان در نواحی مختلف را در سرتاسر سال فراهم میکند. تا زمانی که پرورش گلخانهای و کنترل اقلیم وجود خواهد داشت، استفاده از گلخانههای گاتیک یک انتخاب ایده آل برای تمامی پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای در سرتاسر دنیا و در هر منطقهای خواهد بود؛ زیرا هم نسبت به کارایی آن مقرون به صرفه است و هم باعث افزایش کیفیت گیاهان خواهد شد. بدین معنی که نمی توانید در سرتاسر سال محصول پرورش دهید. اما در کشت گلخانه ای با توجه به استفاده از محیطی محصور شده به وسیله سازه و استفاده از تجهیزات گرمایشی گلخانه و سیستم های دیگر، این امکان وجود دارد تا در هر زمان از سال، محصول دلخواه را با توجه به نیاز بازار پرورش دهیم. اینترنت اشیا این امکان را می دهد که با استفاده از حسگرهایی که در داخل و خارج از مزارع قرار می گیرند کشاورز از شرایط آب و هوایی در زمان واقعی مطلع شود. شاید کمی غیر منطقی بنظر برسد، اما با استفاده از کشت گلخانه ای بجای کشت سنتی، می توانید میزان تولید محصول خود در هر مترمربع را افزایش دهید. این حادثه همان جرقهای بود که مسیر کسبوکار دکتر بهنگار را تغییر داد و شرکت «پرتوتاپ رایان» را به جایی رساند که امروز میتوان گفت یکی از بزرگترین و جامعترین تولیدکنندگان تجهیزات هوشمند کشاورزی در کشور است.

معمولا در متراژ های بسیار بزرگ ساخته می شوند و برای کسب درآمد و کشت و پرورش محصول به طور جدی و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند. پس از برداشت آن را مورد بستهبندی قرار میدهند و به بازار مصرف عرضه میکنند. اولین تفاوتی که پس از تعاریف بالا به ذهن خطور میکند، محدودیت پرورش محصول است. بنابراین تاکنون شناسایی اراضی به نفع مردم و کشاورزان بوده و زمین کشاورزی افزایش یافته است؟ مصرف جهانی آب از سال ۱۹۲۰ تا به اکنون ۶ برابر افزایش یافته است و نبود تناسب بین سرعت مصرف آب و رشد جهانی جمعیت از عمده دلایل این افزایش است بهطوریکه از سال ۱۹۸۰، رشد مصرف آب با نرخ یک درصد افزایش یافته است. به هر روی این لایحه تغییر یافته از تصویب مجلس که اکثریت آن را مالکان تشکیل میدادند گذشت. بنابراین به عنوان مثال اگر دمای گلخانه هوشمند، افزایش یافت، بدون این که نیاز باشد کشاورز به محل مراجعه کند تنها می تواند با استفاده از یک دستور کنترلی، دستور باز شدن پنجره ها را بدهد. طراحی سرستون به نحوی است که کانال، ميان بند، قوس و ستون کاملاً و دقيقا در محل خود نشسته و فشاری به يکديگر وارد نمي کنند.

سازه گلخانه دوطرفه به طور کامل و از هر دو جهت از نور آفتاب بهرهمند است. ازاینرو، گسترش تبلیغات و تمرکز برافزایش ارزشافزوده در مورد این دو محصول، از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به شرایط کشور، این نوع گلخانهها در ایران بسیار کم ساخته میشوند و برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع گلخانهها به صورت کوانست و جوی و پشتهاند و جهت آنها شمالی و جنوبی است و در تمام ساعات روز آفتاب گیر میباشد و اغلب کف آنها شاسیبندی شده و مستقمیا کشت و کار در کف آن صورت میگیرد؛ ولی امکان سکوبندی وجود ندارد و بیشتر کشت صیفی جات در آنها صورت میگیرد. این نوع گلخانه بیشتر در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر در این مناطق ساخته می شود. مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام برای طرح کمک های فنی و اعتباری و منابع داخلی بانک و …

با صحبت و همنشینی با تولیدکنندگان، متوجه خواهید شد که اکثر آنها را محصولاتشان آنطور که باید به فروش نمیرود؛ یعنی یا تعداد فروش آنها به قدری نیست که سود قابل توجهی دریافت کنند یا نمیتوانند محصول خود را با آن قیمتی که مناسب است بفروشند. وجود مساحت وسیع دیمزارهای کشور و گیاهان دارویی سازگار با این شرایط، راه تولید انبوه گونه های گیاهی در دیم زارها را نشان می دهد. این می تواند بهره وری و رفاه دام ها را با تشخیص حیوانات بیمار و تشخیص هوشمند راه برای بهبود آنها بهبود بخشد. اما در صورتی که قصد احداث گلخانه متناسب با محصول مورد نظر را دارید پیرامون شرایط مطلوب محصول خود کاملا تحقیق کنید. علاوه بر این بر اساس آزمایش های انجام شده آلوئه ورا برای ترمیم سیاهی دور چشم، جای جوش و لک و افزایش طراوت پوست مورد بهره گیری میشود. این سازه گلخانه برای آموزش دانشآموزان و دانشجویان و یا به طور کلی علاقهمندان به کشت گلخانه پای و رشتهی کشاورزی تأسیس میشود.

میتوانید با چند گلخانهدار که چند محصول متفاوت تولید میکنند برای فروش محصولاتشان صحبت کنید (برای پرکردن سبد محصولاتی که میفروشید، بهتر است این کار را انجام دهید) سپس با استفاده از اینترنت یا برقراری تماس، شروع به فروش محصولات کنید. ما فراموش کردهایم که باید از یک طرف سفرههای آب زیرزمینی را تغذیه کنیم از طرف دیگر از آن برداشت کنیم. بدیهی است که چنانچه آب مورد نیاز تامین گردد، با تبدیل بخشی از اراضی کشت دیم به کشت آبی، امکان تولید این محصولات در کشور فراهم خواهد شد، لیکن تامین منابع آبی مورد نیاز به چه ترتیب میسر خواهد شد؟ معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: آزمون خلوص فیزیکی، شمارش سایر بذور و قوه نامیه، آزمونهای اصلی است و در صورت نیاز آزمون رطوبت و سلامت بذر از جمله آزمایشهایی است که باید روی بذرها انجام شود؛ چنانچه شرایط نمونه بذر با استانداردهای ملی تطابق داشته باشد، برای بذرها گواهی صادر میشود. امروزه برای تولید محصولات کشاورزی بیشتر با هزینههای پایینتر و مصرف بهینه منابع از اینترنت اشیا (IoT) استفاده میشود.

این روش سنتی کار است که از قدیم فروشندهها محصولات باغداران را به فروش میرساندند. شاید در نگاه اول مانند یکدیگر باشند، اما اگر کشت گلخانه ای را با کشت طبیعی مقایسه کنید، متوجه تفاوتها خواهید شد و برای اینکه در مسیر مناسب قدم بگذارید، مطمئن باشید تفاوتهای کشت گلخانهای و سنتی آنقدر هستند که باعث ایجاد تمایز میان آن دو شود. در سازههای گلخانهای دو طرفه، دیوارههای جانبی عمودی هستند و سقف آنها حالت مثلثی دارد. کاهش مصرف آب و انرژی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود – مزارع عمودی تا 70 درصد کمتر از مزارع سنتی آب مصرف می کنند. انواع سازههای گلخانهای قلهای، دارای سقفهایی با شیب 25 تا 30 درجه و دیوارههای عمودی هستند.

در کتاب مورد اشاره که دارای بخشهای گوناگون است دربارهٔ نگهداری بذرها، غلات و اینکه کدام درخت و گیاه از بذر میروید و کدام را باید به صورت نهال کاشت و همچنین خواص انگور، درختان میوه دار و بیثمر، انواع گیاهان زینتی و کود صحبت شده و به هر گیاهی، فصلی اختصاص یافتهاست. با افزایش میزان نور دریافتی در تابستان، ممکن است میوههای بسیار بزرگ و نامطلوب تولید شوند که با حفظ شاخههای جانبی (افزایش تراکم)، میتوان این مشکل را نیز به حداقل رساند. این گلخانه هارا می توان روی سطح زمین و یا داخل محل حفر شده در گودی بنا نمود که در این صورت به ترتیب گلخانه های سطحی و یا گلخانه های عمیق نامیده می شوند. این گونه دیگر نیاز نیست در تمام زمان کشت برای هرگونه اقدامی نزدیک به محل کشت خود باقی بمانید؛ می توانید به مسافرت نیز بروید و رشد گیاهان را کنترل کنید.

سازه گلخانه تحقیقاتی برای انجام بعضی تحقیقات در زمینه گیاهشناسی یا اصلاح در ساختار ژنتیکی گیاهان، تأسیس میشوند تا مکان مناسبی برای تحقیق دانشمندان فراهم آورده شود. به عنوان مثال اگر شما سیب کشت میکنید، میتوانید در کنار گلخانه خود صنایعی برای تولید آبمیوه سیب تأسیس کنید یا آنرا به دیگران بسپارید (البته بسیار بهتر است که اینکار را خود انجام دهید). کیفیت چیزی است که مشتریان به دنبال آن هستند و اگر بتوانید آن را به آنها هدیه دهید، قطعا از تولیدات شما استقبال خواهند کرد. میتوانید خودتان اینکار را انجام دهید، یا به دیگران واگذار کنید. در کشت سنتی محصولاتی را که می توانید پرورش دهید، محدود به شرایط و آب و هوای آن منطقه ای است که در آنجا قصد کشت دارید. این منطقه از اسپانیا که به دریای پلاستیک معروف است توانسته است سهم مهمی در اقتصاد کشور اسپانیا داشته باشد و نقش اجتماعی این منطقه را افزایش می دهد.

پس کشت قراردادی علاوه بر تمامی نتایج مثبتی که برای آن برشمرده شده، میتواند راهی برای گذر کشاورزی کشور ما از یک فعالیت یارانهای و زیانده به یک سایت agriculture-na فعالیت سودمند باشد. مخصوصا با استفاده از سیستم های کشت مانند هیدروپونیک و ایروپونیک، میزان مصرف آب تا 90% هم میتواند کاهش پیدا کند. در این سیستم، سنسورها در مکان های مختلف در زمین زراعی نصب می شوند تا اطلاعات مربوط به خاک و گیاهان را جمع آوری کرده تا از این داده ها برای پیشگیری از بیماری های مختلف استفاده شود. بهره بردن از فواید گلخانه برای صنعت کشاورزی ایران و منابع کشاورزی مانند آب و خاک بهتر و سودمندتر است. بدون هیچ خاک یا نور خورشیدی. آن برای سلامتی قلب و عروق بسیار مفید می باشد مصرف مداوم آن از گرفتگی رگها و لخته شدن خون جلوگیری می کند از این رو عارضه سکته را به تعویق می اندازد اما به شرط اینکه به صورت دائمی از آن استفاده کنید این محصول با فوایدی که دارد برای افرادی که رژیم غذایی گوشت دارند گزینه بسیار مناسبی می باشد و بدون مصرف گوشت می توانند ویتامینهای مورد نیاز خود را تامین کنند.

برای پاسخ به این سوال به دنبال یک اسم نباشید؛ مجموعه ای از عوامل شما را به پرسودترین کشت گلخانه ای خواهد رساند. بهدلیل تمایز محصولات گلخانه ای نسبت به مزرعه، قیمت آنها باید بیشتر از محصولات مزرعهای باشد؛ اما اگر تفاوتی برای آن قائل نشوید و به جای ارائه آن در بستههای زیبا و شکیل، آنها را در نایلونهای پلاستیکی عرضه کنید، بدین معنی است که یا ارزش محصول خود را نمیدانید، یا آنقدر با ارزش نیست که برای آن هزینه کنید. فقط برای کاشت سبزیجات باید روش های مراقبت و نگهداری آنان را دانسته یا بیاموزید. وی یادآور شد: طی سه دهه اخیر خادمی برای این رشته بدون هیچ چشم داشتی و بدون دریافت ریالی در خدمت ورزشکاران، قهرمانان و مربیان این رشته عاشقانه فعالیت کردم.

کشاورزى در اقتصاد کشورهاى در حال توسعه به ویژه ایران به دلیل در برگرفتن فعالیت جمع کثیرى از جمعیت جایگاه ویژه اى دارد. وی، بیشترین تمرکز در این طرح را بر روی کشت آبی عنوان و تصریح کرد: در طرح کشت قراردادی که با هدف حمایت از کشاورزان با توان مالی پایین و فاقد نقدینگی در زمان کاشت و داشت اجرا میشود، به صورت پایلوت کشاورزان برخی استانها به ویژه در مناطق جنوب کشور با شرکتهای غله و در شهرهای نیمه شمالی کشور نیز با تعاونی روستایی به عنوان مباشر قرارداد منعقد میکنند و بر این اساس علاوه بر تضمین خرید محصول پس از برداشت، از اقدامات حمایتی از جمله خرید بذر و کود و حتی بیمه محصولات کشاورزی برخوردار میشوند. کشاورزی، به ویژه زراعت، همچنان یک صنعت خطرناک است و کشاورزان در سراسر جهان همچنان در معرض خطر آسیبهای ناشی از کار، بیماریهای ریوی، کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، بیماریهای پوستی و همچنین برخی سرطانهای مربوط به استفاده از مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آفتاب طولانی مدت هستند.

اساسا کشت گلخانه ای به منظور عبور از موانعی که در طبیعت ایجاد محدودیت می کند ابداع شده است. مهمترین صادرات کشاورزی ایران در جهان که ردۀ اول جهانی را دارد، زرشک، پسته، خاویار و زعفران است؛ بسیاری از این محصولات اساسا ابتدا در اقلیمِ ایران به وجود آمده و توسط ایران به دیگر نقاط جهان معرفی شدهاند. علی خانمحمدی، عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به حواشی به وجود آمده در خصوص مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران «ابتکار» گفت: ما در حوزه کشاورزی ثبتسفارش و الگوی کشت نداریم و کشاورزیمان قراردادی نیست و هرکسی هر محصولی را که میخواهد تولید و به فکر صادرات خواهد بود. شکل و ظاهر میوه میتواند بر میزان خواسته شدن آن توسط مشتریان در بازار تأثیر مثبت بگذارد. همچنین میتواند مراکز ارائه خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی را راهاندازی کنند. پوشش گلخانه های شیشهای به گونهای است که حداکثر نور را میتواند به داخل ساختمان گلخانه عبور دهد. چرا که در این روش سعی میشود تا با استفاده از نانوذرات با اندازه 1 تا 100 نانومتر، مواد مغذی را به گیاه رساند. به عنوان مثال در کشور هلند، به توان تولید 100 کیلوگرم گوجه فرنگی در هر متر مربع با استفاده از آبکشت رسیده اند.