اخبار

کشت برنج صرفا در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است

برنج گیاهی است خود گشن و بین صفر تا ۳ درصد دگرگشنی دارد. گرده‌افشانی تقریباً هم‌زمان با باز شدن گل‌ها در شرایط طبیعی روی می‌دهد. دمای مطلوب برای گرده افشانی در حدود ۳۱ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. در دمای پایین‌تر از ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد و همچنین بالاتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرده‌افشانی متوقف می‌گردد. خشکی و دمای پایین می‌تواند روی گرده‌افشانی اثر منفی داشته باشد. حداقل دما برای انجام عمل لقاح ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

انواع برنج هندی چیست؟ برنج ایرانی بخریم یا برنج هندی؟

هدف پژوهش حاضر یافتن پهنه‌های مناسب و تعیین الگوی کشت برنج با استفاده از یک روش دومرحله‌ای است. در قسمت اول برای دسته‌بندی پهنه‌های مناسب برای کشت برنج در ایران از ادغام سیستم اطلاعات جغرافیایی با روش بهترین ـ بدترین استفاده شد. مرحله اول به‌عنوان ورودی به مرحله دوم، یعنی مدل بهینه‌سازی برای تعیین الگوی کشت برنج در نظر گرفته می‌شود. برای در­نظر­گرفتن شرایط آب‌وهوایی در همه دوره‌ها از رویکرد بهینه‌سازی تصادفی چندمرحله‌ای استفاده شد.

جهاد کشاورزی هیچ خدمتی به برنج‌کاران ارائه نمی‌کند

سپس برای مدت 26 ساعت بذرهای را داخل مخزن و در حالیکه سطح آب روی آنها 10 سانتی متر است نگه می داریم . بعد از 29 ساعت خیساندن بذرهای آنها را روی سطح سیمانی صاف که در سایه قرار دارد ریخته و روی آنها را بوسیله کیسه گونی کنفی یا چتایی می پوشانیم و در طول روز چند بار آنها را با آب مرطوب می نماییم. بسته به دمای محیط معمولا 26 تا 72 ساعت جهت خیساندن و agriculture-na جوانه دار کردن بذرهای در نظر گرفته می شود در مناطق نیمه گرمسیری استان معمولا 26 ساعت بعد از خیساندن، بذرهای جوانه دار شده و برای پاشیدن در خزانه آماده می شوند). گذشت زمان بیشتر موجب طویل شدن اندازه جوانه شده به نحوی که جوانه ها با هم درگیر شده و پاشیدن آنها مشکل و نامنظم می گردد. توصیه می شود بذرهای قبل از کاشت با قارچ کش مناسب ضدعفونی شوند.

این بیماری که به ژیگانتیسم هم معروف است، بوسیله قارچ Gibberia fugikuria ایجاد می‌شود که این قارچ ، سبب رشد فوق‌العاده ساقه و نازک شدن آن و در نهایت مرگ بوته برنج می‌شود. دمای بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد بویژه در لایه بالایی خاک می‌تواند شرایط مساعد برای فعالیت این قارچ را فراهم نماید. ضد عفونی نمودن بذر با اگروزان می‌تواند خسارت ناشی از این قارچ را کاهش دهد. برنج ، همچون دیگر غلات نسبت به نیتروژن واکنش خوبی از خود نشان می‌دهد. از طرف دیگر ، کودهای فسفردار ، رشد ریشه و مقاومت گیاه برنج را در برابر بیماریها و کودهای پتاسیم‌دار ، انتقال مواد فتوسنتزی از برگ به اعضای دیگر گیاه بویژه دانه ، و نیز استقامت بوته‌ها را افزایش می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله خشکه کاری برنج راهی برای کاهش مصرف آب شالیزار را بخوانید.

ایسنا/مازندران مسئولان ملی و استانی حاضر در آیین نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در شهرستان فریدونکنار مازندران بر لزوم حرکت به سمت کشت برنج های هیبرید و مکانیزه شدن کامل مراحل تولید محصول برنج تاکید کردند. کاهش 8 درصدی کشت برنج در هند و بالا رفتن قیمت داخلی آن باعث شده مقامات هندی در فکر محدود کردن صادرات این محصول باشند که بحران جهانی غذا را تشدید خواهد کرد. در حالی که قرار نبود امسال در خوزستان کشت برنج انجام شود به گفته مسئولان سازمان آب بیش از 40 هزار هکتار از زمین های این استان زیر کشت برنج هستند. رشت- توسعه کشت دوم بهترین راه دستیابی به بهره وری بهینه است که به ارتقای توان اقتصادی کشاورزان کمک کرده و بخشی از هزینه های آماده سازی زمین برای کشت برنج در فصل زراعی را تأمین می کند. برای تأمین آب کافی، در یک ماه اول مزرعه باید غرقاب باشد و در بقیه مدت طول دوره رشد تناوبی باشد.