اخبار

قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه تکمیل می شود

قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه تکمیل می شود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با وجود تاکید بر عزم ایران و ترکیه برای افزایش مبادلات تجاری، از رفع موانع امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مهدی زاگامی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با کیهان ترکمن اوغلو رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه در پارلمان ترکیه با اشاره به مذاکرات روسای جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد. دو کشور در این زمینه وی در خصوص افزایش حجم تجارت خارجی گفت: سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه چشم انداز تجارت 30 میلیارد دلاری را مشخص کرد. به نظر می رسد فقدان یک توافق تجاری ترجیحی مانع اصلی رونق تجارت بین دو کشور باشد.

الزغمی انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در سال 2015 را یکجانبه دانست و گفت: قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه بدون در نظر گرفتن توان صادراتی ایران نوشته شده است. ترک ها بیشتر سفارش کالاهای کشاورزی می دادند که 25 درصد آن در ایران تولید نمی شد. این شیوه کسب و کار ادامه نخواهد داشت و یک تجارت پایدار و برد-برد باقی خواهد ماند.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مذاکرات برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی به مرحله نهایی می‌رسد و دو کشور باید پس از انعقاد این توافقنامه، خود را برای مرحله آماده کنند و انتظارات تجاری یکدیگر را برآورده کنند.

زاغمی بر سطح بالای فناوری دو کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه تاکید کرد و تصریح کرد: ایران و ترکیه می توانند کاستی های یکدیگر را در این زمینه پر کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از عدم بهره برداری از توان تجاری دو کشور در زمینه صادرات مجدد انتقاد کرد و افزود: ایران و ترکیه در سطح لجستیکی و مالی تهدیدی ندارند و بنابراین توانمندی های دو کشور باید از دو کشور بیشتر استفاده شود.

وی بر حضور پررنگ دو کشور در نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد و افزود: به همان اندازه که فعالان تجاری دو کشور می توانند در نمایشگاه های یکدیگر در تهران، تبریز، خوی، وان و … شرکت کنند. به این ترتیب سطح آشنایی خود را با توانایی های یکدیگر افزایش می دهند.

الزغامی در پایان بر شناسایی بازارچه مرزی خوی و وان و ایجاد منطقه آزاد تجاری تاکید کرد.

در ادامه این دیدار کیهان ترکمن اوغلو – رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه در پارلمان ترکیه – هدف از سفر خود به ایران را تقویت روابط تجاری دو کشور عنوان کرد و افزود: بر گسترش دامنه آنها تاکید می کنم. و برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور و امیدوارم موانع پیشرفت در اصلاح تجارت و دستیابی به افق تجاری 30 میلیارد دلاری برطرف شود.

وی با ابراز شگفتی از تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایران اکسپو 2024، گفت: وظیفه و مسئولیت ما ایجاد و ارتقای زمینه ارتباط بین تجار دو کشور است.

به گفته ترکمن اوغلو وزیر بازرگانی ترکیه، آنها انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور را تایید می کنند.

رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه در مجلس ترکیه ادامه داد: ایران در زمینه نفت، مشتقات نفتی و پتروشیمی قوی است و ترکیه در تولید تک محصولی پیشرو است اگر این دو محصول به هم پیوند بخورند، نتایج خوبی حاصل می شود بدون شک محقق خواهد شد.

وی در پایان بر ایجاد شهرک صنعتی مشترک در خوی تاکید کرد و افزود: توسعه همه جانبه آرزو و هدف ماست و به این هدف ایمان داریم و این باور زمینه تحقق آن را فراهم می کند.

انتهای پیام/

https://www.isna.ir/news/1403021914003/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%B4%D8%AF