اخبار

انواع گلخانه و اثرات آنها بر محیط زیست مجله خبری کشاورزی

علت بالا بودن هزینههای تولید عمدتا مربوط به عملکرد پایین است. هدف اصلاحی نهایی در هر برنامه اصلاحی افزایش عملکرد میباشد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در کشت گلخانه ای زعفران باید یک زمین جداگانه برای برگرداندن پیازها در نظر گرفته شود. لطیفیان یادآور شد: تا کنون هیچ نوع بیماری مشترک خطرناک بین انسان و گیاه شناسایی نشده است و مصرف محصولات آفت زده یا بیمار همراه با آسیب خطرناک برای انسان نیست. ایران از لحاظ امنیت غذایی در وضعیت بسیار خوبی به سر می برد از طرف دیگر محصولات کشاورزی تنها محصولاتی هستند که قابلیت تحریم کردن توسط کشورهای بیگانه را ندارند. بهجای اینکه تولید به سمت محصولات اساسی سوق یابد، به سمت محصولاتی میرود که کماهمیت و اتفاقا آببر است. این یارانهها عمدتا برای فراهم کردن امکان مصرف کالاهای اساسی پرداخت میشوند و کالاهایی از قبیل گندم، روغن نباتی، قند و شکر، محصولات لبنی، گوشت و چای را دربردارد. در این خصوص از سال ۱۳۸۰ پرداخت یارانه به کالاهای صادراتی نیز برای محصولاتی از قبیل مرغ و تخممرغ، کشمش و چای آغاز شده است. وی با اشاره به نقش تلاش در زندگی جوانان، افزود: در شروع کار برای اینکه متوجه شوم که چه محصولاتی در شهرستان ایوان بهتر کشت می شود.

حسین شاهینی ابراز داشت: از مجموع ۳۴ هزار و ۵۴ هکتار سامانه آبیاری نوین اجرا شده در استان سمنان، ۱۶ هزار هکتار قبل از دولت تدبیر و امید و بقیه در دوره دولت تدبیر و امید اجرایی شد. جامعه ی آفات و بیماری هایی که عموما در گلخانه ها شاهد آن هستیم، با آفات باغات و مزارع متفاوت است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در پاسخ به این پرسش که چرا کشورهای هدف صادرات تاکنون از بیان مشکل محصولات ایران چشم پوشی و امتناع کرده اند گفت: استانداردها روز به روز سخت تر می شوند، استاندارد 10 سال پیش با اکنون و چند سال دیگر متفاوت است، شاید تا پیش از این، وضعیت استاندارد محصولات ایران در رنج و محدوده قابل پذیرش بود، اما اکنون به طور طبیعی استانداردهای آن کشورها ارتقا یافته و نمی توانند خارج از آن عمل کنند. او افزود: سازمان حفظ نباتات تاکنون در ارتباط با عودت محصولات از روسیه، ازبکستان و هندوستان هم تماسی با اتحادیه صادرکنندگان نگرفته است. و در آخر احتمالی که منطقی تر به نظر می رسد این است که ایران طی سالیان اخیر بازار صادراتی ترکیه و اسرائیل را در منطقه از آن خود کرده است بنابراین طبیعی است که مافیای اقتصادی و صادرکنندگان محصولات این کشور آرام ننشسته و با دیپلماسی و نفوذ توانسته اند که محصولات با کیفیت ایرانی را مرجوع کرده و محصولات خود را به کشورهای مقصد صادر کنند چون تاکنون سابقه نداشته این حجم از محصول کشاورزی صادراتی ایران در یک بازه مشخص و کوتاه مرجوع شود.

یکی برای مصارف خانوادگی و یکی برای اهداف تجاری و فروش. از سوی دیگر، باوجود حمایتهای فوق از بخش کشاورزی، همواره تامین غذای ارزان برای مصرفکنندگان شهری اولویت بالاتری نزد سیاستگذار داشته است؛ به همین دلیل حمایت از تولید در بخش کشاورزی در درجه دوم اهمیت قرار داشته است. دریافتشده در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۲. ». اخبار قرچک. دریافتشده در ۲۰۱۸-۱۲-۲۸. دریافتشده در ۲۴ فوریه ۲۰۱۱. در تغییرات جدید، یک هیئت سه نفره اداره امور انتشارات را بعهده گرفتند که وظائف مربوط را زیر نظر مستقیم رئیس اتاق ایران، که مدیر مسئول نشریات اتاق نیز بود، انجام میدادند. در اواسط سده سیزدهم، محمدحسن امینالضرب، نماینده هیئت تجار تهران توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در ۱۲ شوال سال ۱۳۰۱ هجری قمری (امرداد ۱۲۶۳ خورشیدی) اساسنامه این مجلس را تأیید کرد. برنج در ایران جایگاه ویژهای دارد، به طوری که قسـمت اعظم غذای مردم ایران بهویژه در اسـتانهای گیلان و مازندران را به خود اختصاص داده است. حمایت بخش جدایی ناپذیر از ساختار اقتصادکشاورزی در دنیاست و دستور کلی سیاستگذاران این بخش معطوف به انجام حمایتهای گسترده از این بخش بوده است.

تجربه کشورهای موفق و پیشرو نیز نشان میدهد این کشورها، سیاستهای حمایت از تولید را در دستور کار خود قرار دادهاند. دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA)و سرویس اطلاعات آماری کشاورزی ملی (NASS) یک برنامه کاربردی نقشهبرداری کشاورزی به نام “Crop Scape” را توسعه دادهاند که در آن کشاورزان میتوانند تخمینهای مربوط به انواع محصولات را به دست آورند. در سال ۱۳۰۹ خورشیدی وزارت اقتصاد ملی تشکیل شد و محمدعلی فروغی که این وزارتخانه را عهدهدار شد، با به تصویب رساندن لایحهای در مجلس شورای ملی در دهم مهر آن سال، اتاق تجارت را زیر پوشش دولت برد و در دیگر شهرهای کشور نیز امکان تأسیس آن را فراهم کرد. آل بویه با توجه به اهمیت ریزمغذیها در رژیم غذایی میگوید: «الان در دنیا با بحث کمبود آهن و روی مورد نیاز در بدن انسانها مواجهیم. یا عواملی را که بهطور غیرمستقیم روی قیمت دریافتی تولیدکننده یا هزینههای تولید اثر میگذارند تحتتاثیر قرار میدهد. در عین حال، اولین راهکار برای حمایت از تولید نیز توجه به قیمت تولیدکننده و افزایش سودآوری برای کشاورز مطرح میشود. از این اصطلاح برای تمایز محصولات بازاریابی شده از محصولات معیشتی استفاده میشود، یعنی فراوردههایی که برای تغذیهٔ تولیدکنندگان با دامهایشان تولید میشوند یا به عنوان غذا برای خانواده تولیدکننده پرورش مییابند.

در همین خصوص محمد نژاد، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان می گوید: این که سیب زمینی مرجوع شده در داخل کشور توزیع می شود اصلا صحت ندارد چون کشورهای منطقه ارواسیا براساس پروتکل های رسمی با هم مبادله می کنند و استانداردهای کشور مقصد را در نظر می گیرند. بنابراین با وجود آمدن مزرعهها و خانهها در کنار یکدیگر به تدریج روستاها به وجود آمدند و کار سنگین کشاورزی که با مراقبت در مقابل خطرات و تهدیداتی چون آفات، امراض و حیوانات وحشی فقط با همیاری و همکاری تمام کشاورزان روستانشین امکان داشت این روش و کشت وکار در امور زراعی و باغی وابسته به ابزار و امکانات ساده ابتکاری نگرفته بود اما یکی از اصلیترین و مهمترین ویژگی این کشاورزی استفاده از تجارب ارزشمند تاریخی کشاورزی بوده که از پیشینیان به ارث برده بودند، بود و تعریف و مفهومی از کشاورزی سنتی را در مجامع علمی امروزی منعکس میساخت. راز پیشرفتها در تحقیقاتی است که در دانشگاه واخنینگن (Wageningen) هلند صورت میگیرد.

هر روز در تلویزیون ها خود و سایر شبکه های اجتماعی مطالبی برای بی کیفیت بودن محصولات کشاورزی ایران مطرح می سایت agriculture-na کنند. بازار صادرات انواع کلم و سبزیجات تازه در ایران بسیار داغ است و مشتریان زیادی هم دارد، به صورت کلی کلم بروکلی و گل کلم به عنوان پرطرفدارترین نوع کلم صادراتی به حساب می آید، در حال حاضر دزفول به عنوان با کیفیت ترین تولید کننده کلم در ایران شناخته می شود و عمده کلم کشت شده در این شهر به کشورهای دیگر صادر می کند. در این خصوص علی شریعتیمقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران در مراسم معرفی نظام آموزش بازرگانی و کسبوکار کشاورزی ایران و قوانین و مقررات مرتبط بر این نکته تاکید کرد که حرکت به سمت کشاورزی تجاری مستلزم توجه جدی بخشخصوصی به این مساله است؛ چراکه در صورتی که قرار باشد در این حوزه اتفاقی رخ دهد، با همت و تلاش بخشخصوصی خواهد بود و دولت توانایی چنین کاری را ندارد، همانطور که در طول این سالها نتوانسته برای تجاریسازی محصولات کشاورزی قدمی بردارد. اگرچه در بخش کشاورزی ایران، همه این سیاستها اجرایی نشدهاند، اما اتخاذ بعضی از این سیاستها به زیان بخش کشاورزی بوده و نتوانسته به اهداف از پیش تعیینشده برسد.

از سوی دیگر، زمانی که آنها به بازار واگذار میشوند، مشارکت قابل تضمین نیست، در هر صورت فقدان ترکیب مناسبی از دانش و انگیزه میتواند منجر به نتایج ناکارآمد و ناقص شود. استفاده کشاورزان ایرانی از چندین سم که در پروتکل های وارداتی کشور روسیه مجاز اعلام نشده بود را علت اصلی مرجوع شدن فلفل دلمه ای از روسیه عنوان کرده اند. با این حال پس از چندی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفته که در فرایند تولید فلفل دلمه 4 نوع سم بکار رفته است که روس ها قبلا تذکر داده بودند ولی کشاورزان به آن توجهی نکردند به همین دلیل محصول آنها مرجوع داده شد. بخش دیگر یارانههای تولیدی که بخش عمده این یارانهها را تشکیل میدهد، یارانه به نهادههای تولید است و موضوعهایی مثل مکانیزاسیون، تهیه کود، سم و بذر و علوفه را دربرمیگیرد. به اعتقاد این گروه هنگامی که خدمات کشاورزی بهطور کامل توسط بخش دولتی و اهداکنندگان یا سازمانهای غیردولتی یارانه میگیرند، احتمال بالایی از شکست در تامین تقاضای مصرفکنندگان و دستیابی به پایداری دارند.

دو ماه پیش بود که موج صادرات نخل ایرانی به قطر تیتر اول رسانه ها شد به طوری که نخل داران جنوبی اعتقاد داشتند به دلیل خشکسالی و کم آبی شدید در مناطق خود از طرفی و ارزآوری برای کشور این نخل ها را در آستانه شروع جام جهانی قطر به این کشور صادر می کنند. شهرستانهای بندرعباس، حاجیآباد، میناب و رودان از مناطق مهم تولید محصولات گلخانهای در هرمزگان بهشمار میروند و سالانه ۵۰درصد از محصول برداشت شده از سطح گلخانههای استان به کشورهای حاشیه خلیجفارس، روسیه و آسیایمیانه صادر میشود. او ادامه میدهد: در حالی که در مناطق کم آب کشور مانند جنوب، هندوانه کاشته می شود، کشور ما اصلا ظرفیت کاشت هندوانه و ملون با این مقدار آب را ندارد. داشتن کارت عضویت این اتاق و حداقل سه سال سابقه فعالیت اقتصادی از شرایط شرکت در انتخابات آن است. از لحاظ تجهیزات گلخانه های آموزشی، نسبت به انواع گلخانههای دیگر تفاوتی ندارند و باید شرایط محیطی مناسب برای گیاهان فراهم آورده شود. حسین حاجی رحیمی، افزود: استان در وضعیت تنش های سخت محیطی و کم آبی قرار دارد و در این شرایط یکی از بهترین راهکارهای افزایش میزان بهره وری در بخش کشاورزی، استفاده از کشت های گلخانه ای است که در فضای بسته و قابل کنترل انجام می شود.

به همین دلیل باید از کارآترین ابزارهای حمایتی برای پرداخت هر ریال یارانه پرداختی به بخش کشاورزی استفاده کرد؛ بهطوریکه ضمن ایجاد رونق تولید در بخش کشاورزی، منجر به نتایج اثربخش برای رفاه جامعه نیز شود. با گذشت زمان، عملکردها طی سالهایی که تحت مدیریت زیستی هستند افزایش مییابد، بهطوریکه کشاورزان تجربه به دست آورده و خاک حاصل خیز میشود. تولید کنندگان گوجهفرنگی بهطور روزافزون، گیاهانی را پرورش میدهند که در گلخانههای تجاری تولید نشاء آماده شده و در بعضی موارد مسافتهای طولانی را طی چند روز میپیمایند و یا حتی از کشورهای دیگر وارد میشوند. این دانشگاه رشته مهندسی کشاورزی را در سه مقطع ارائه میدهد. مساله بعدی مربوط به خوراک دام و طیور کشور است.در حال حاضر ما در این حوزه وابستگی بیش از ۷۵درصدی به واردات داریم و ازآنجاکه ۷۰درصد قیمت تمامشده محصولات نهایی مانند گوشت و لبنیات وابسته به خوراک دام و طیور است، علاوه بر اینکه باعث خروج میلیونها دلار ارز از کشور میشود، هزینههای تولید داخل را نیز بسیار افزایش میدهد. بارها تجربه افزایش بیشازاندازه قیمت سیبزمینی و پیاز در یک سال و کاهش بیحدوحصر آن را در سال دیگر داشته ایم یا اینکه شاهد تولید بیش از اندازه گوجهفرنگی و هندوانه و وابستگی ۹۷درصدی به دانههای روغنی و بیش از ۷۵درصدی به خوراک دام و طیور بودیم.

محل احداث بایستی حتی الامکان مسطح باشد چرا که در صورت ناهمواری و شیبدار بودن، ایجاد یک گلخانه بزرگ با مشکلات و هزینههای زیادی برای تسطیح همراه خواهد بود. محمد خالدی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی و عضو هیاتعلمی موسسه پژوهشهای برنامهریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در این خصوص با اشاره به اینکه استفاده از رویکردهای توسعه زنجیره ارزش غذایی پایدار (SFVCD) برای کاهش فقر، هم فرصتهای بزرگ و هم چالشهای زیادی را بهوجود میآورد، میگوید: SFVCD نیازمند رویکرد سیستمی برای شناسایی مشکلات ریشهای، تفکر نوآورانه برای یافتن راهکارهای موثر و مشارکت گسترده در اجرای برنامههایی تاثیرگذار است. البته برای درامدهای بیشتر لازم است که در مقیاس های بزرگ گلخانه مدنظرتان را راه اندازی کنید.

خصوصیات بستر گلخانه ای می بایست به خوبی بررسی شود تا بتوان محصولاتی با کیفیت را انتظار داشت. پرورش نهال گردو خوشه ای نیز روز به روز در حال رونق گرفتن است و ما در نهال لند با تولید با کیفیت ترین نهال گردو شما را صاحب باغی از درخت گردو با محصولی درجه یک، خواهیم کرد. وزارت جهاد کشاورزی رسما اعلام کرد این نخل ها مرجوعی به این دلیل بوده است که برای 290 اصله نخل گواهی بهداشتی صادر کرده بودیم با این حال شخص صادرکننده به قطری ها 488 اصله داده بود که با توجه به تفاوت که در میزان این نخل ها بود و برخی از آنها گواهی بهداشتی نداشت این نخل ها مرجوع شدند.

البته پهپادهایی هستند که تایم پروازی بیشتر و محدوده عملیاتی بیشتری دارند اما با قیمت های بسیار بالایی به فروش میرسند. در چند سال اخیر، بازار صیفی جات تبدیل به یک بازار داغ شده است و شما برای فروش صیفی جات گلخانه ای خود در این بازار پر تب و تاب نیاز دارید که هوشمندانه عمل کنید. یکی از مباحث مهم در مورد سیاستهای حمایتی در بخش کشاورزی ایران، فقدان یک ساختار نظاممند و الگوی هدفمند برای اجرای اینگونه حمایتها است. عملکرد این دستگاه که یکی از ماشین آلات سبک کشاورزی به شمار می رود، با هدف کاهش استفاده از نیروی انسانی، اینگونه است که با استفاده از امواجی مانند اشعه فرابنفش، مادون قرمز، ایکس و غیره، شرایطی برای حشرات و آفتها با توجه به ارتباط آنها با این امواج ایجاد می شود که آنها از مزرعه دور می گردند. اثر کشاورزی مدرن بر روی کشاورزان متوسط و کوچک تأثیر بیشتری می گذارد زیرا کنترل بسیار بیشتری بر فضای کشاورزی آنها می تواند بهره وری آنها را نسبت به کشاورزان در مقیاس صنعتی که قبلاً نوعی فناوری مدرن را اجرا کرده اند ، بهبود بخشد.

ازجمله دلایل اقتصادی اجرای این سیاستها میتوان به کم کشش بودن عرضه محصولات، حمایت از صنایع نوزاد، بهبود رابطه مبادله، فسادپذیری و محدود بودن ظرفیت و توان ذخیرهسازی محصولات کشاورزی، افزایش توان رقابتی در بازارهای صادراتی، جلوگیری از کاهش درآمد کشاورزان و دامداران در مقایسه با دیگر بخشهای اقتصاد، حفظ اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، جلوگیری از انتقال درآمد از بخش کشاورزی به دیگر بخشهای اقتصاد، ایجاد درآمد برای دولت و تمایل نداشتن بخش خصوصی به سرمایهگذاری در بخشهای پشتیبانی و زیربنایی کشاورزی اشاره کرد. مهمترین عیب این روش نیاز به سرمایهگذاری بالا میباشد؛ زیرا تمام سیستم به صورت اتوماتیک میباشد.

به هر حال کشور با داشتن ذخایر سوختی فسیلی و نیز سوخت هستهای، پتانسیل تولید سوخت زیستی را داراست که میتوان به جرات گفت کشور دهههای زیادی نیازی کمبود انرژی نخواهد داشت اما این مهم از همین الان در بسیاری از کشورها یا وجود ندارد با روبه پایان است. با هجوم اسکندر کشاورزی ایران رو به زوال گذاشت و بسیاری از مزارع از بین رفت و این وضع تا زمان به حکومت رسیدن اردشیر بابکان ادامه یافت. روزنامه ایران (۵۵۱۲): ۶. به گزارش گروه اقتصاد بین­الملل روزنامه «دنیایاقتصاد» گرچه مخارج سرانه موادغذایی روند افزایشی دارد، اما بهعنوان سهمی از درآمد بهخصوص برای کشورهای با درآمد متوسط کاهش خواهد یافت. یکی از ویژگی هایی که گلخانه را از دیگر فعالیت های مرتبط با صنعت کشاورزی متمایز می کند قابلیت کشت و پرورش محصول به شکل 4 فصل می باشد که این مورد، امتیاز بالایی برای افزایش درآمد گلخانه میباشد.

به هر روی به دلیل افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم، سرانه مصرف گوشت مردم در ایران به ۸ کیلوگرم در سال رسیده و برخی آمارها حتی نشان میدهد که این عدد به کمتر از ۶ کیلوگرم در سال رسیده است؛ و به عقیده کارشناسان این حوزه این رقم طی ماههای آتی به کمتر از این میزان نیز خواهد رسید. با این روش، می توان اشتغال زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی که نیاز روز افزون جمعیت ایران در عصر ۱۴۰۰ است، بهره برد. در دائرةالمعارف ایرانیکا آمدهاست که از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۸ نشریه ماهانه اتاق با عنوان “عصر جدید” که بعدها به نام مجله راهنمای تجارت ایران تغییر نام داد، به سردبیری ف. در سال ۲۰۲۰، برخی از محصولات خوراکی صادراتی ایران به آلمان به دلیل وجود آلایندههایی با سرطانزایی و تاثیر بر ژنتیک انسان، غیرقابل فروش اعلام شدند.